Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

수학영재를 위한 융합영재교육 교육과정 모형 개발The Development and Validation of STEAM Education Model for Mathematically Gifted Students

Other Titles
The Development and Validation of STEAM Education Model for Mathematically Gifted Students
Authors
백희수
Issue Date
Dec-2014
Publisher
한국과학영재교육학회
Keywords
gifted education in mathematics; STEAM education model for gifted students; Competency-based curriculum model; 수학영재교육; 융합영재교육; 역량기반 교육과정 모형
Citation
과학영재교육, v.6, no.3, pp.134 - 144
Journal Title
과학영재교육
Volume
6
Number
3
Start Page
134
End Page
144
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/13232
ISSN
2005-9698
Abstract
본 연구는 수학영재를 위한 융합영재교육의 개념을 바탕으로 융합영재교육의 교육과정 모형과 수업모형을탐색하였다. 그 결과 수학영재를 위한 융합영재교육에서는 크게 융합역량, 탐구역량, 전인적 역량을 기르는 교육과정으로 구성되어야 하며, 이 모형을 역량기반 교육과정 모형이라고 명명하였다. 또한 이를 바탕으로 제시한 3 단계의 수업모형은 수학영재들이 스스로 학습문제를 발견하고, 창의적 설계를 통하여 과제를 해결하며 성공적 경험과 도전의식을 고취시켜 확장된 사고를 또 다른 새로운 문제를 발견하는데 적용하는 순환모형의 형태를 띠고있다. 이 모형을 적용한 프로그램을 개발하여 수학 영재를 대상으로 시행해 보는 추후 연구를 통하여 모형을 검증하고, 개선하는 작업이 요구된다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE