Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

영유아교육기관의 특성과 교사의 특성에 따른 교사의 직무 스트레스에 관한 연구A study on the job stress of teachers according to the characteristics of the infant childhood education institutions and the characteristics of teachers

Other Titles
A study on the job stress of teachers according to the characteristics of the infant childhood education institutions and the characteristics of teachers
Authors
임진경
Issue Date
Feb-2020
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
직무 스트레스; 영유아교육기관의 특성; 교사의 특성; 한국아동패널; Job Stress; Characteristics of The Infant Childhood Education Institutions; Characteristics of Teachers; Panel Study on Korean Children
Citation
학습자중심교과교육연구, v.20, no.3, pp.579 - 610
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
20
Number
3
Start Page
579
End Page
610
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/17687
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.3.579
ISSN
1598-2106
Abstract
본 연구의 목적은 교사가 근무하는 직무환경(시설 유형, 설립 유형, 학급 내 아동 수 및 적절성)과 교사의 특성(연령, 학력, 전공, 근무시간)이 업무 스트레스 변인과 관련 있는지에 대해 알아보는 것이다. 본 연구는 육아정책연구소(KICCE)의 한국아동패널(PSKC) 7차(2014년) 조사자료를 활용하였다. 연구대상은 영유아교육기관(어린이집, 유치원) 교사 1,120명이다. 자료 분석을 위해 SPSS 25.0 프로그램을 사용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t 검증, 교차분석을 하였다. 연구결과 교사는 업무에 대해 스트레스를 받고 있었다. 또한 교사가 근무하는 직무환경(시설 유형, 설립 유형, 학급 내 아동 수 및 적절성)과 교사의 특성(연령, 근무시간)에 따라 업무 스트레스의 차이를 보였다. 따라서 교사가 담당하는 학급당 유아 수를 낮추고, 교육 이외의 행정업무를 줄여 근무시간이 개선되어야 한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE