Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학 수업 불공정성에 대한 학생들의 반응: 감정적 반응 및 교수자와의 커뮤니케이션 동기를 중심으로College Students’ Response to Classroom Injustice: Emotional Response and Motives for Communicating with Their Instructors

Other Titles
College Students’ Response to Classroom Injustice: Emotional Response and Motives for Communicating with Their Instructors
Authors
조윤경
Issue Date
2018
Keywords
교육 커뮤니케이션; 수업 공정성; 감정적 반응; 커뮤니케이션 동기; instructional communication; classroom justice; emotional responses; motives for communicating with their instructors
Citation
한국교육, v.45, no.4, pp.273 - 299
Journal Title
한국교육
Volume
45
Number
4
Start Page
273
End Page
299
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/4529
ISSN
1599-2659
Abstract
본 연구는 교육커뮤니케이션에 관한 연구로 수업 불공정성에 대해 대학생들의 반응을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 수업 불공정성을 분배, 절차, 상호작용 세 가지 유형으로 구분하고 학생들의 반응은 감정적 반응과 교수자와의 커뮤니케이션 동기로 살펴보았다. 대학생 307명을 대상으로 설문조사를 실시하여 회귀분석을 한 결과, 분배 불공정성에 대해 분노, 좌절의 반응이 강하게 나타났고, 절차 불공정성에 대해서는 분노, 혐오의 감정이, 상호작용 불공정성에 대해서는 분노, 좌절, 혐오, 창피의 감정이 반응으로 나타났다. 그리고 절차 불공정성이 높거나 상호작용 불공정성 낮을수록 이의제기 동기가 높았다. 학생들은 불공정성 유형에 따라 다른 감정적 반응을 보이고, 불공정한 교수자에게 이의제기를 위한 커뮤니케이션은 하지만 점수를 만회하기 위한 참여 커뮤니케이션 경향은 보이지 않았다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
가천리버럴아츠칼리지 > 자유전공(인문) > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Yun Kyoung photo

Cho, Yun Kyoung
Gachon Liberal Arts College (Gachon Liberal Arts College)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE