Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학생의 실시간 원격수업 만족도와 지속수강의도에 영향을 주는 요인Factors to Affect Real-Time Remote Class Satisfaction and Intention to Sustain Class of University Students

Other Titles
Factors to Affect Real-Time Remote Class Satisfaction and Intention to Sustain Class of University Students
Authors
오대영
Issue Date
Sep-2020
Publisher
숭실대학교 영재교육연구소
Keywords
Real-time remote class; satisfaction; intention to sustain class; intimacy; class quality; 실시간 원격수업; 수업 만족도; 지속수강의도; 친밀감; 수업 품질
Citation
Global Creative Leader: Education & Learning, v.10, no.3, pp.79 - 107
Journal Title
Global Creative Leader: Education & Learning
Volume
10
Number
3
Start Page
79
End Page
107
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/78386
DOI
10.34226/gcl.2020.10.3.79
ISSN
2234-7534
Abstract
코로나19 바이러스로 2020학년도 1학기에 모든 대학에서 실시된 실시간 원격수업에 대한 대학생들의 만족도과 지속수강의도에 영향을 주는 요인을 분석하였다. 한 수도권 대학의 재학생 420명을 설문조사해서 분석하였다. 학생들이 느끼는 사회적 실재감, 수업 품질, 학습 유용성, 학생 상호작용 인식은 수업 만족도에 정적인 영향을 주었다. 물리적 유용성, 인지된 용이성, 교수 상호작용 인식과 인구사회적 요인은 영향을 주지 않았다. 수업 만족도는 지속수강의도에 정적인 영향을 주었다. 수업 만족도와 지속수강의도에 긍정적인 영향을 주는 요인은 학습효과 기대감, 수업 구성원 친밀감, 강의 시스템 품질 등 세 가지였다. 실시간 원격수업이 잘 되기 위해서는 학생들이 친밀감을 느끼는 수업공동체를 만들려는 교수의 노력이 필요조건이며, 학습콘텐츠와 학습환경 등 수업 품질이 나쁘면 학생들은 학교에서의 대면강의를 선호할 것으로 해석되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회과학대학 > 미디어커뮤니케이션학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Oh, Day Young photo

Oh, Day Young
Social Sciences (Dept. of Media & Communication)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE