Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학령기 경계선 지적기능 아동에 대한 언어재활사의 중재 경험 탐색Exploring Speech Language Pathologists’ Experiences of Intervention for School-Aged Children with Borderline Intellectual Functioning

Other Titles
Exploring Speech Language Pathologists’ Experiences of Intervention for School-Aged Children with Borderline Intellectual Functioning
Authors
이주연박현주
Issue Date
Dec-2021
Publisher
한국특수교육학회
Keywords
경계선 지적기능; 언어재활사; 중재 경험; 학령기 아동; 근거이론; borderline intellectual functioning; speech language pathologist; intervention experience; school-aged children; grounded theory
Citation
특수교육학연구, v.56, no.3, pp.119 - 139
Journal Title
특수교육학연구
Volume
56
Number
3
Start Page
119
End Page
139
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/83051
DOI
10.15861/kjse.2021.56.3.119
ISSN
1229-0823
Abstract
본 연구는 학령기 경계선 지적기능(borderline intellectual functioning, BIF) 아동에 대한 언어재활사의 중재 경험을 탐색함으로써 이들의 언어 재활 서비스 향상을 위한 실제적인 정보를 얻고자 하였다. 이를 위해 언어재활사 10명을 대상으로 개별 심층 면담을 진행하고 자료를 수집한 다음 질적 연구 방법론 중 하나인 근거이론으로 분석하였다. 연구 결과 81개의 개념과 21개의 하위범주 및 12개의 범주가 도출되었으며, 학령기 BIF 아동에 대한 언어재활사의 경험은 ‘중재 영역에 대한 고민’을 중심축으로 전개되었다. 중심현상을 일으키는 인과적 요인은 ‘한계 인식’, ‘부모 요구’, ‘우선순위’로 나타났으며, 중심현상에 영향을 주는 맥락적 요인은 ‘경계선 지능을 바라보는 관점’으로 나타났다. 중심현상의 해결에 영향을 미치는 중재적 조건에는 ‘부모의 수용 정도’가 작용하였고, 중심현상을 해결하는 전략은 ‘중재 목표설정’이었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
특수치료대학원 > 특수치료학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, HyunJu photo

Park, HyunJu
Graduate School of Professional Therapy (Dept. of Professional Therapy)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE