Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

이러닝 강의를 수강하는 대학생의 학업지연행동에 영향을 미치는 요인들의 관계 규명A relationship among task value, academic self-efficacy, motivation, self-regulated learning and academic procrastination in a college e-learning course

Other Titles
A relationship among task value, academic self-efficacy, motivation, self-regulated learning and academic procrastination in a college e-learning course
Authors
유지원강명희김은희
Issue Date
Jan-2013
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.16, no.1, pp.81 - 95
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
16
Number
1
Start Page
81
End Page
95
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/83499
ISSN
1598-5016
Abstract
불필요하게 학습이나 과제수행을 미루는 학업지연행동은 국내외 대학생들에게 만연한 문제로 다루어진다. 본 연구는 이러닝 수업에서의 학업지연행동에 대한 이해를 심화하고자 학업지연행동에 영향을 미치는 선행요인들을 선정하여 이들의 관계를 살펴보았다. 선행연구 고찰을 통해 학업지연행동의 선행요인으로 지각된 과제가치, 학업적 자기효능감, 자율동기, 자기조절학습을 선정하여 모형을 상정하였다. 국내 대학에서 이러닝 강의를 수강한 212명의 자료로 경로분석을 실시한 결과, 과제가치와 학업적 자기효능감은 자율동기와 자기조절학습에 각각 정적인 영향을 미쳤으며 자율동기는 자기조절학습의 매개로, 자기조절학습은 직접적으로 학업지연행동 감소에 영향이 있음을 알 수 있었다. 이러한 본 연구결과를 바탕으로 시사점과 학업지연행동 경감시킬 이러닝 교수-학습전략을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
가천리버럴아츠칼리지 > 자유전공(인문) > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher You, Ji Won photo

You, Ji Won
Graduate School of Education (Theory of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE