Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사의 성찰역량과 전문성 인식의 관계에서 팀티칭 교사 간 소통의 매개효과Mediating effect of communication between team teaching teachers on the relationship between childcare teachers' reflection competency and recognition of professionalism

Other Titles
Mediating effect of communication between team teaching teachers on the relationship between childcare teachers' reflection competency and recognition of professionalism
Authors
이희주강수경
Issue Date
Mar-2022
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
보육교사의 전문성 인식; 성찰역량; 팀티칭 교사 간 소통; childcare teachers' recognition of professionalism; reflection competency; communication between team teaching teachers
Citation
유아교육연구, v.42, no.2, pp.261 - 284
Journal Title
유아교육연구
Volume
42
Number
2
Start Page
261
End Page
284
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/84015
DOI
10.18023/kjece.2022.42.2.011
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구는 보육교사의 성찰역량과 팀티칭 교사 간 소통, 전문성 인식의 관계를 알아보고, 성찰역량과 전문성 인식의 관계에서 팀티칭 교사 간 소통의 매개효과를 검증하였다. 연구대상은 서울 및 경기 지역의 어린이집에 재직한 팀티칭을 경험한 보육교사 203명이다. 자료 분석은SPSS 26.0과 SPSS PROCESS Macro v3.5 프로그램을 사용하였으며, 각 변인 간의 상관관계를살펴보기 위해 Pearson 상관분석을 실시하였고, 매개효과를 분석하기 위해 Hayes(2017)가 제안한 model 4 연구모형을 적용하여 자료를 분석하였다. 연구결과 첫째, 보육교사의 성찰역량과 전문성 인식의 관계. 팀티칭 교사 간 소통과 전문성 인식의 관계는 정적 상관관계가 나타났으며, 성찰역량과 팀티칭 교사 간 소통도 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 보육교사의성찰역량과 전문성 인식의 관계에서 팀티칭 교사 간 소통의 매개효과는 유의한 것으로 나타났고, 하위요인 중 지식적 소통의 매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 보육교사의 전문성 인식 향상을 위해서 성찰역량과 팀티칭 교사 간 소통이 중요한 요인임을 규명하였고, 보육교사의 전문성 인식을 증진시키기 위한 방안을 모색하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회과학대학 > 유아교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kang, Su Kyoung photo

Kang, Su Kyoung
Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE