Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중학생을 위한 학교도서관의 독서활동 연계 인공지능 융합교육 프로그램의 개발과 적용Development and Application of an Artificial Intelligence Convergence Education Program Linked to School Library Reading Activities for Middle School Students

Other Titles
Development and Application of an Artificial Intelligence Convergence Education Program Linked to School Library Reading Activities for Middle School Students
Authors
No, YonjuYou, Ji Won
Issue Date
Mar-2024
Publisher
한국정보관리학회
Keywords
인공지능 융합교육; 인공지능 자기효능감; 창의적 문제해결력; 학교도서관; 독서 태도; AI convergence education; AI self-efficacy; creative problem-solving skills; school library; attitude toward reading activities
Citation
정보관리학회지, v.41, no.1, pp 439 - 463
Pages
25
Journal Title
정보관리학회지
Volume
41
Number
1
Start Page
439
End Page
463
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/90936
DOI
10.3743/KOSIM.2024.41.1.439
ISSN
1013-0799
Abstract
최근 학교도서관은 교과융합수업을 실행하고 수업 콘텐츠를 개발하는 역할을 요구받고 있다. 이에 본 연구는 융합교육 플랫폼의 역할이 가능하도록 학교도서관의 독서 활동과 인공지능 교육을 융합한 프로그램을 개발하고 중학교 수업에 적용한 후, 결과를 분석하였다. 프로그램은 인공지능 주제와 연관된 독서 활동을 통해서 인공지능의 개념과 원리를 이해하고, 인공지능 교육용 도구를 활용하여 생활 속 문제 상황을 창의적으로 해결하는 창의적 문제해결 함양을 목표로 하였다. 프로그램은 총 18차시(6회기)로 개발하였고, 2022학년도 경기도 A중학교의 학교도서관 자유학기 주제선택 수업에 참여하는 1학년 36명을 대상으로 적용하였다. 교육 프로그램 적용 후, 사전-사후 차이를 대응표본 t-test로 수행한 결과, 인공지능 학습에 대한 자기효능감과 창의적 문제해결력이 유의하게 향상되었다. 또한 프로그램을 수강한 학습자의 수업 태도와 독서 태도가 긍정적으로 나타났다. 연구 결과를 토대로 학교도서관과 연계한 인공지능 융합교육에 대한 시사점을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher You, Ji Won photo

You, Ji Won
Graduate School of Education (Theory of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE