Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

협력학습을 활용한 자기주도학습 모형 개발 연구Developing a Self-Directed Learning Model through Collaborative Learning -Focusing on Vygotsky's Developmental Theory-

Other Titles
Developing a Self-Directed Learning Model through Collaborative Learning -Focusing on Vygotsky's Developmental Theory-
Authors
박수진유영만
Issue Date
Apr-2015
Publisher
한양대학교 교육공학연구소
Keywords
자기주도학습; 협력학습; 횡적 상대성; 종적 상대성; 모형개발; self-directed learning; collaborative learning; horizontal relativism; vertical relativism; educational experience.
Citation
학습과학연구, v.9, no.1, pp.21 - 44
Indexed
KCI
OTHER
Journal Title
학습과학연구
Volume
9
Number
1
Start Page
21
End Page
44
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/143536
ISSN
1976-684X
Abstract
본 연구는 동료 학습자 및 교수자와 협력학습을 활용하여 학습자가 배움의 횡적 상대성과 종적 상대성을 동시에 추구하는 자기주도학습 모형을 Vygotsky의 발달이론에 기반하여 개발하는 데 목적이 있다. 협력학습을 활용한 자기주도학습의 모형 개발을 위해 모형구축 절차를 구체적으로 다룬 Jones와 Richey의 다중 질적방법 연구를 활용하였다. 질적 연구자료 확보를 위해서 24명의 학생에게 서술형 설문조사를 실시하였고, 협력학습이 이루어지고 있는 현장을 3회 방문하여 참여관찰 하였다. 또한 학습자 6명과 교수자 1명을 상대로 심층면담 방법을 활용하여 심도 있는 자료를 확보하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육공학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher You, Yeong Mahn photo

You, Yeong Mahn
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE