Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교사협력활동과 수업전문성 효과 인식의 관계에서 수업효능감의 매개효과 분석The Mediation Effect of Instructional Efficacy as it Pertains to a Teacher’s Collaborative Activities and their Perception of Instructional Professionalism’s Effectiveness

Other Titles
The Mediation Effect of Instructional Efficacy as it Pertains to a Teacher’s Collaborative Activities and their Perception of Instructional Professionalism’s Effectiveness
Authors
박주호송인발김화영곽현주
Issue Date
Apr-2015
Keywords
teacher collaboration; instructional professionalism; instructional efficacy; 교사협력활동; 수업전문성; 수업효능감
Citation
한국교육, v.42, no.1, pp.81 - 105
Indexed
KCI
Journal Title
한국교육
Volume
42
Number
1
Start Page
81
End Page
105
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/143545
DOI
10.22804/jke.2015.42.1.004
ISSN
1599-2659
Abstract
본 연구는 교사의 협력활동과 수업전문성 효과 인식의 관계에서 수업효능감이 어떻게 매개하고 있는지를 분석하였다. 세 요인의 관계를 분석하기 위하여 구조방정식 모형을 실행하였다. 연구대상은 OECD TALIS 2013에 참여한 우리나라 177개 중학교 교사 2,933명이다. 구조방정식모형 분석 결과, 첫째 교사의 협력활동과 수업효능감은 모두 수업전문성 효과 인식에 정적으로 유의미하게 영향을 미치고 있으며, 나아가 교사의 협력활동과 수업전문성 효과 인식의 관계에서 수업효능감이 정적인 매개역할을 하고 있음을 확인하였다. 둘째 교사의 협력활동과 수업전문성 효과 인식의 관계에서 수업효능감의 매개기능은 완전매개모형보다는 부분매개모형이 통계적으로 보다 더 적합하다는 것을 확인하였다. 이러한 연구결과는 교사의 수업전문성을 향상시키기 위해서는 교사의 협력활동 촉진뿐만 아니라 수업효능감에 대한 제고도 중요한 역할을 한다는 점을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Joo Ho photo

Park, Joo Ho
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE