Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

미술과 초임교사의 내용교수지식(PCK) 개발에 관한 내러티브 탐구open accessNarrative Inquiry on the Development ofPedagogical Content Knowledge of a Novice Art Teacher

Other Titles
Narrative Inquiry on the Development ofPedagogical Content Knowledge of a Novice Art Teacher
Authors
김선아
Issue Date
May-2014
Publisher
한국조형교육학회
Keywords
초임교사; 미술과 PCK; 내러티브 탐구; 미술교사 전문성; novice teacher; PCK in art education; narrative inquiry; professionalism of art teacher
Citation
조형교육, no.50, pp.1 - 25
Indexed
KCI
Journal Title
조형교육
Number
50
Start Page
1
End Page
25
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/144662
ISSN
1225-4177
Abstract
본 연구는 미술과 초임교사가 교직생활을 시작하면서 경험하는 교사발달 과정을 내용교수지식(PCK)의 측면에서 심층적으로 서술하고 분석하여, 미술교사 전문성 개발에의 시사점을 도출하는 데에 목적이 있다. 이에 교육과정 및 교사 연구에 있어 내러티브 탐구 이론을 고찰하고, 내러티브의 관점에서 교사의 경험과 실천적 지식에 초점을 두는 미술과 PCK의 개념과의미를 논의하였다. 이를 토대로 초임교사 1인과의 심층인터뷰, 수업관찰, 문서자료 수집 등을 실시하고, 3차원적 내러티브 공간의 개념에 기초하여 자료를 분석하였다. 연구 결과로 시간, 장소, 상호작용의 세 가지 차원에서 초임교사의 내러티브를 재구성하고 학교 현장에서 미술교사가 PCK를 형성해 가는 과정을 서술적으로 논의하였다. 본 연구의 결과는 초임교사의경험과 목소리를 다각도로 조명하여 미술교육의 현상을 심층적으로 이해할 수 있는 기초 자료를 제공하고, 실제적인 교사교육에의 시사점을 도출하였다는 데에 의의가 있다.
Files in This Item
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 응용미술교육과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Sun ah photo

Kim, Sun ah
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF APPLIED ART EDUCATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE