Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

다문화수학교사교육모델 개발연구: 수학교육 현장 상황분석 기반 예비모델 탐색Development Research of Multicultural Mathematics Teacher Education Model: Exploring Preliminary Model Based on Situational Analysis

Other Titles
Development Research of Multicultural Mathematics Teacher Education Model: Exploring Preliminary Model Based on Situational Analysis
Authors
송륜진주미경
Issue Date
May-2014
Publisher
대한수학교육학회
Keywords
multicultural mathematics education(다문화수학교육); multicultural mathematics teacher education(다문화수학교사교육); multicultural competency(다문화적 역량); development research(개발연구)
Citation
수학교육학연구, v.24, no.2, pp.227 - 251
Indexed
KCI
Journal Title
수학교육학연구
Volume
24
Number
2
Start Page
227
End Page
251
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/144663
ISSN
2288-7733
Abstract
본 연구는 우리나라 수학교사들이 다문화수학교육의 필요성을 인식하고 다문화적 역량을 함양할 수 있도록 다문화수학교사교육 모델 개발을 위한 예비모델을 탐색하였다. 이를 위해 우리나라 수학교사들의 다문화적 역량 ‘실태’와 다문화교육에 대한 ‘요구’를 조사하여 교육 현장의 상황분석이 먼저 이루어지도록 하였다. 이후 국내외 다양한 문헌 고찰 및 상황분석 내용을 기반으로 다문화수학교사교육을 위한 ‘다문화수학교사교육 원리’를 도출하고, ‘목표’를 선정한 이후 그에 따르는 ‘교육내용과 방법’을 조직하여 우리나라 교육 상황에 적합한 다문화수학교사교육 예비모델을 제시하였다. 또한 다문화수학교사교육 예비모델에 근거하여 프로그램의 사례를 구성하여 실천적 방안을 모색하였다. 마지막으로, 수학교육 현장의 상황분석을 기반으로 하는 예비모델은 어떤 특징과 장점을 가지고 있는지에 대하여 논의한 이후 모델 개발연구의 완성을 위한 후속연구를 제언하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 수학교육과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ju, Mi Kyung photo

Ju, Mi Kyung
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF MATHEMATICS EDUCATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE