Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

독자의 상호텍스트적 의미 구성 원리 - 은유적 관계와 환유적 관계를 중심으로 -open accessPrinciples of Constructing Intertextual Meaning by Intersubjective Readers - Focusing on Metaphoric and Metonymic Relation of Texts -

Other Titles
Principles of Constructing Intertextual Meaning by Intersubjective Readers - Focusing on Metaphoric and Metonymic Relation of Texts -
Authors
이윤희정재찬
Issue Date
Dec-2018
Publisher
한국문학교육학회
Keywords
상호텍스트성; 문학 감상 교육; 독자의 의미 구성; 은유; 환유; 치환; 병치; intertextuality; literature reading education; reader’s meaning-constructing; metaphor; metonymy; diaphor; epiphor
Citation
문학교육학, no.61, pp.237 - 267
Indexed
KCI
Journal Title
문학교육학
Number
61
Start Page
237
End Page
267
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/148803
DOI
10.37192/KLER.61.7
ISSN
1229-487X
Abstract
상호텍스트성을 통한 문학교육은 섭렵과 주해 방식의 문학교육에서 벗어나그 대안적 교육 방안으로 제시된 바 있다. 이는 학습자들이 상호텍스트성을 통해 텍스트 간의 관계를 발견하고, 이를 감상 텍스트로 생산하는 과정을 모두포함한다. 독자가 발견하는 텍스트 간의 관계를 은유적 관계와 환유적 관계로나눌 수 있으며, 이를 감상 텍스트로 구성할 때 활용하는 의미화 방식을 치환과 병치로 나눌 수 있다. 이러한 은유와 환유의 원리와 특징을 중심으로 상호텍스트적 의미 구성의 네 가지 원리를 살펴보았다. 이 글은 독자의 요소가 크게 개입되는 상호텍스트성을 통한 문학교육의 개별성을 체계화하고, 학습 독자의 실천적 국면에 적용할 수 있는 이론적 기반 마련으로서 의의가 있다.
Files in This Item
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 국어교육과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher JEONG, JAE CHAN photo

JEONG, JAE CHAN
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF KOREAN LANGUAGE EDUCATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE