Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

비판적 수학교육의 원리와 방법 탐색: 프로그램 개발을 위한 기초연구로서open accessPrinciples and Methods for Critical Mathematics Education: An Explorative Study of a Program

Other Titles
Principles and Methods for Critical Mathematics Education: An Explorative Study of a Program
Authors
송륜진주미경
Issue Date
Nov-2017
Publisher
대한수학교육학회
Keywords
비판적 수학교육; 프로그램 모델; 교육 목표; 교육 내용; 빅 아이디어; 교수-학습 모델; 평가 방법; critical mathematics education; program model; educational goals; educational contents; big idea; methods of teaching and learning; methods of assessment
Citation
수학교육학연구, v.27, no.4, pp.857 - 888
Indexed
KCI
Journal Title
수학교육학연구
Volume
27
Number
4
Start Page
857
End Page
888
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/151206
ISSN
2288-7733
Abstract
세계화, 다원화, 정보화, 과학기술의 발달에 따라 현대사회는 사회, 경제, 문화 등 광범위한 영역에서 급격한 변화를 겪고 있다. 이러한 사회적 변화에 따라 보다 민주적이고 평등한 미래사회로의 발전에 기여하는 수학교육방안의 탐색이 요구된다. 본 연구는 비판이론으로부터 발달한 비판적 교육이론 및 비판적 수학교육이론에 대한 문헌분석을 통해 비판적 수학교육의 목표, 교수-학습 내용 및 방법을 도출하여 비판적 수학교육 프로그램 개발에 적용할 수 있는 모델을 구성하였다. 또한 문헌분석에 기초하여 개발한 프로그램 모델을 비판적 수학교육 사례에 적용하여 모델의 타당성을 확인하였다. 마지막으로 비판적 수학교육 프로그램 모델 개발에 기초한 시사점을 논의하였다.
Files in This Item
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 수학교육과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ju, Mi Kyung photo

Ju, Mi Kyung
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF MATHEMATICS EDUCATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE