Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

서울시 보행자 교통사고에 영향을 미치는 물리적 환경요인에 관한 연구 : 2014 TAAS 자료를 중심으로A Study on the Physical Environmental Factors Influencing Pedestrian Traffic Accidents in Seoul, Korea : Focused on the 2014 TAAS Data

Other Titles
A Study on the Physical Environmental Factors Influencing Pedestrian Traffic Accidents in Seoul, Korea : Focused on the 2014 TAAS Data
Authors
서지민Lee, Su gie
Issue Date
2016
Publisher
대한국토·도시계획학회
Keywords
Pedestrian Traffic Accidents; Pedestrian safety; Negative Binomial Regression; TAAS; 보행자 교통사고; 보행 안전; 음이항 회귀모형; 물리적 환경; TAAS
Citation
국토계획, v.51, no.3, pp.197 - 216
Indexed
KCI
Journal Title
국토계획
Volume
51
Number
3
Start Page
197
End Page
216
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/155452
ISSN
1226-7147
Abstract
최근 도시 설계 및 교통 계획 분야 패러다임이 자동차 중심에서 보행자 중심으로 변화하고 있다. 1960~80년대 까지는 급속도의 경제 발전을 이룩하는 것을 범국가적 목표로 삼고 성장 위주의 교통시스템 연구에 매진하였다. 따라서 정부에서는 간선도로 중심의 도로 체계를 구축하였고 자동차 보급률도 빠른 속도로 증가하였다. 하지만 자동차 중심도시는 보행자의 안전을 위협하며 심각한 수준의 교통사고 발생으로 이어졌다. 2014년 도로교통공단자료에 따르면 우리나라의 자동차 1만 대 당 교통사고 발생 건수는 99건으로 OECD 회원국 평균인52.5건에 비해 두 배 정도 높은 수준이다(장영채외 8인, 2014). 특히 교통사고 중에서도 보행자 교통사고로 인한 사망자 수 비율은 37.6%로 OECD 회원국 중 가장 높은 수치를 보이고 있다. 자동차중심의 도시 시스템은 이와 같은 교통사고 문제뿐만 아니라 교통체증, 에너지 소비, 신체활동 부족등 다양한 사회적 문제의 원인이 되고 있다. 따라서 최근 들어서는 보행자의 안전과 편의를 우선시하는 보행 중심의 패러다임으로 변화하고 있다. 여기서 가장 중요한 요소 중 하나가 바로 보행자의안전이다. 이에 본 연구에서는 도로교통공단 교통사고분석시스템(TAAS)에서 제공하는 2014년 서울시 교통사고 전수 자료를 이용하여 보행자 교통사고 발생에영향을 미치는 물리적 환경 요인을 분석한다. 나아가 분석 결과를 활용하여 보행자가 안전하게 다닐수 있는 가로환경 조성을 위한 정책적 시사점을 도출한다. During the past decades, the paradigm of transportation planning has shifted from automobile-centered to pedestrian-oriented perspectives in Korea. In the context of this paradigm shift, this study examines the relationships between physical environmental factors and the pedestrian traffic accidents. Using the 2014 Traffic Accident Analysis System (TAAS) data, including traffic accidents of pedestrians in Seoul, Korea, we identify important physical environmental variables that influence pedestrian traffic accidents. With negative binomial regression models by the level of injury, we analyze demographic and socioeconomic factors, road physical environments, and land-use factors. Key findings and implications can be organized into following four parts. First, the number of lanes shows negative associations with pedestrian safety. Road diet projects such as lane reduction and narrow road may improve pedestrian safety. Second, although the median exclusive bus lane is convenient and beneficial to citizens, it has negative impacts to pedestrian’s safety. Public policies should be considered to improve pedestrian’s safety near the median exclusive bus station. Third, high density and mixed land use have negative impacts on pedestrian safety. The compact development strategies with transit-oriented development should consider pedestrian’s safety and walking-friendly environment. Finally, we suggest the policy implications for safer walking environments. 이에 본 연구에서는 도로교통공단 교통사고분석시스템(TAAS)에서 제공하는 2014년 서울시 교통사고 전수 자료를 이용하여 보행자 교통사고 발생에영향을 미치는 물리적 환경 요인을 분석한다. 나아가 분석 결과를 활용하여 보행자가 안전하게 다닐수 있는 가로환경 조성을 위한 정책적 시사점을 도출한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
서울 공과대학 > 서울 도시공학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sugie photo

Lee, Sugie
COLLEGE OF ENGINEERING (DEPARTMENT OF URBAN PLANNING AND ENGINEERING)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE