Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

숙의를 통한 융복합 교육과정의 가능성 탐색- 미술과-국어과 교육과정을 중심으로 -A Study on the possibility of convergence education through Deliberation- Focused on the curriculum reconstitution of art education and Korean language education

Other Titles
A Study on the possibility of convergence education through Deliberation- Focused on the curriculum reconstitution of art education and Korean language education
Authors
김선아이삼형김시정이승희박선희
Issue Date
Apr-2013
Publisher
한국미술교육학회
Keywords
Convergence Education; Deliberation; Art Education Curriculum; Korean Language Education Curriculum; 융복합 교육; 숙의; 미술과 교육과정; 국어과 교육과정
Citation
미술교육논총, v.27, no.1, pp.71 - 96
Indexed
KCI
Journal Title
미술교육논총
Volume
27
Number
1
Start Page
71
End Page
96
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/163016
ISSN
1229-0440
Abstract
본 연구는 현재 확산되고 있는 스팀교육과 현행 교육과정이 지니는 구조적 한계에대한 문제의식에서 출발하여, 교과 교육과정에 기초한 융복합 교육의 가능성을 탐색하는 데에 목적이 있다. 이에 과학적 합리주의에 기초한 교과 중심 교육과정의 인식적한계점을 논의하고, 이를 극복할 수 있는 대안으로서 숙의의 개념에 대하여 고찰하였다. 미술과와 국어과 전문가로 구성된 집단 숙의과정을 진행하고 그 과정을 상세하게기술함으로써, 융복합 교육을 위한 숙의 모형이 실제로 교육과정을 재구성하는 데에어떻게 적용될 수 있으며, 어떤 결과를 도출할 수 있는가를 구체적으로 제시하였다. 미술과-국어과 융복합 교육의 가능성과 방향을 모색하기 위한 본 연구는 융복합 교육과정 개발을 위한 개념적 틀을 고찰함과 동시에 현장에서 활용할 수 있는 실제적인 방안을 제안하였다는 데에 의의가 있다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 응용미술교육과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Sun ah photo

Kim, Sun ah
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF APPLIED ART EDUCATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE