Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등학생 수학 학업성취 수준별 코로나19 시기 학습 경험 및 인지적·정서적·사회적 요인 개인차 분석Analyses of Elementary Students’ Learning Experiences during the COVID-19 Pandemic and Individual Differences in Cognitive, Affective, and Social factors According to the Level of Academic Achievement in Mathematics

Other Titles
Analyses of Elementary Students’ Learning Experiences during the COVID-19 Pandemic and Individual Differences in Cognitive, Affective, and Social factors According to the Level of Academic Achievement in Mathematics
Authors
이효덕임수현
Issue Date
Nov-2022
Publisher
한국초등교육학회
Keywords
코로나19; 학업성취도; 자기조절학습능력; 성취정서; 사회적 지지; COVID-19; academic achievement; self-regulated learning ability; achievement emotions; social support
Citation
초등교육연구, v.35, no.4, pp.123 - 147
Indexed
KCI
Journal Title
초등교육연구
Volume
35
Number
4
Start Page
123
End Page
147
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/172824
DOI
10.29096/JEE.35.4.06
ISSN
1229-3938
Abstract
본 연구는 코로나19 발생 이후 지난 3년간(2020-2022년) 등교수업과 원격수업을 모 두 경험한 초등학생의 학습 경험 분석과, 학습자 개인의 인지적·정서적·사회적 요 인과 학업성취도와의 관련성 및 성취 수준별 해당 요인들의 개인차를 분석하는 데 목 적이 있다. 이를 위해 2022학년도 1학기 여름 방학 직전에 서울 소재 두 개 초등학교 의 6학년 학생 196명을 대상으로 자기조절학습능력, 성취정서, 사회적 지지 설문 및 수학 학업성취도 평가를 실시하였다. 연구 결과 첫째, 대부분의 학생들은 등교수업이 원격수업보다 본인의 수학 학습에 더 도움이 된다고 응답하였다. 둘째, 과반 이상의 학생들은 코로나19를 경험하지 않았다면 지금보다 자신의 수학 실력이 좋을 것이라 고 응답하였다. 셋째, 학습자 개인의 인지적·정서적·사회적 요인 중, 정서적 요인인 성취정서가 수학 학업성취도와 가장 높은 상관성을 보였으며, 수학 학업성취 수준에 따른 유의한 개인차도 나타났다. 이상의 결과를 종합하면 학교에서 이루어지는 교사 와의 대면 등교수업은 학습자의 학업성취에 영향을 줄 수 있는 중요한 요소임을 알 수 있다. 아울러 학습자의 학업 성취 향상을 돕기 위해 성취 정서와 같은 정서적 요 인에 대한 관심 및 지원도 필요함을 시사한다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Im, Soo hyun photo

Im, Soo hyun
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE