Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지식의 중층구조에 따른 기업교육 복잡계의 이해open accessThe Understanding of the Complex System of Corporate Education in View of the Twofold Structure of Knowledge

Other Titles
The Understanding of the Complex System of Corporate Education in View of the Twofold Structure of Knowledge
Authors
송미영유영만
Issue Date
May-2009
Publisher
한국성인교육학회
Keywords
Complex system of corporate education; Twofold structure of knowledge; Chaos-Order; Complex system of corporate education; Twofold structure of knowledge; Chaos-Order; 지식의 중층구조; 기업교육 복잡계; 혼돈과 질서
Citation
Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE), v.12, no.2, pp.89 - 121
Indexed
KCI
Journal Title
Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE)
Volume
12
Number
2
Start Page
89
End Page
121
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/176752
DOI
10.22955/ace.12.2.200905.89
ISSN
1229-3075
Abstract
본 연구는 ‘기업교육’이 혼돈과 질서의 역동적 작용을 특징으로 하는 ‘복잡계’를 논리적으로 가정하면서, ‘지식의 중층구조’에 따른다는 것을 이해하는데 그 목적이 있다. 자연과학의 연구 성과에 주로 의존하는 복잡계는, ‘자연현상’이 아닌 ‘인간현상’의 고유한 변화 논리를 포함하지 못하는 한계를 노정한다. 이에 기업에서 ‘인간 고유의 변화’를 설명하는 ‘기업교육’과의 연계가 불가결하게 요구된다. 기존의 기업교육이 성과창출을 위한 전략적 도구로서 간주되었다면, ‘인간 고유의 변화’를 전제로 한 기업교육은 ‘기업 활동을 하는데 있어서 반드시 갖추고 있다고 밖에 볼 수 없는 지식(행위전통)을 획득하는 과정’이며, 거기에는 혼돈 속에서 질서를 찾아가는 복잡계의 성격이 논리적으로 가정되어 있다고 본다. 복잡계를 논리적으로 가정하는 기업교육의 개념을 본 논문에서는 ‘기업교육 복잡계’라고 명명하면서, 이는 혼돈을 나타내는 현상적 지식과 그에 질서를 부여하는 묵시적 지식의 관계로서 ‘지식의 중층구조’를 따른다고 주장하였다. Oakeshott(1962), Polanyi(1958), 이홍우(2000) 등이 주장한 지식의 중층구조 논의를 살펴보면서, 지식의 중충구조에 따른 기업교육 복잡계의 개념적 모델을 마지막으로 제시하였다.
Files in This Item
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육공학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher You, Yeong Mahn photo

You, Yeong Mahn
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE