Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

온라인 수업에서의 학습자-교수자 상호작용, 협력학습, 학업 도전 및 인지적 학습성과 기대의 구조적 관계 분석Analyzing Structural Relationships Between Learner–Instructor Interaction, Collaborative Learning, Academic Challenge, and Expectation of Cognitive Learning Outcomes in Online Class

Other Titles
Analyzing Structural Relationships Between Learner–Instructor Interaction, Collaborative Learning, Academic Challenge, and Expectation of Cognitive Learning Outcomes in Online Class
Authors
장유진윤희제송지훈
Issue Date
Dec-2022
Publisher
한국교육공학회
Keywords
학습자-교수자 상호작용; 협력학습; 학업 도전; 인지적 학습성과 기대; learner–instructor interaction; collaborative learning; academic challenge; cognitive learning outcomes
Citation
교육공학연구, v.38, no.4, pp.1255 - 1289
Indexed
KCI
Journal Title
교육공학연구
Volume
38
Number
4
Start Page
1255
End Page
1289
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/182285
DOI
10.17232/KSET.38.4.1255
ISSN
1225-424X
Abstract
COVID-19 이후 다양한 형태를 가진 온라인 및 오프라인 수업이 운영되면서, 학습목표 및 학습성과 달성을 위한 효율적인 온라인 교육과 온라인 학습 방법의 중요성이 두드러지게 되었다. 본 연구에서는 이러한 사회적 흐름에 따라 온라인 수업에서의 학습자-교수자 상호작용, 협력학습, 학업 도전, 인지적 학습성과 기대 간 관계에 대한 모형이 적합한지 검증하고 변인 간 효과를 확인하는 것을 목적으로 하였다. 연구를 통해 확인한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자-교수자 상호작용과 협력학습, 학업 도전, 인지적 학습성과 기대의 유의한 구조적 관계를 확인하였다. 둘째, 학습자-교수자 상호작용과 협력학습, 협력학습과 학업 도전, 학업 도전과 인지적 학습성과 기대, 학습자-교수자 상호작용과 학업 도전 사이의 직접효과가 나타났고, 학습자-교수자 상호작용과 학업 도전, 학습자-교수자 상호작용과 인지적 학습성과 기대, 협력학습과 인지적 학습성과 기대 사이의 간접효과가 나타났다. 결론적으로, 본 연구에서는 이러한 연구결과를 기반으로 온라인 수업을 설계 및 운영 시 교수자들이 고려해야 하는 부분들에 대한 시사점을 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육공학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Ji Hoon photo

Song, Ji Hoon
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE