Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

2015개정 초등 수학 교과서에 제시된 수 감각 관련 수직선 경험 기회 분석:자연수,분수,소수의 이해 단원을 중심으로An Analysis of the Number Line Experience Opportunities Relevant to Number Sense from the 2015 Revised Elementary School Mathematics Textbooks: Focusing on the Units of Understanding Natural Numbers, Fractions, and Decimals

Other Titles
An Analysis of the Number Line Experience Opportunities Relevant to Number Sense from the 2015 Revised Elementary School Mathematics Textbooks: Focusing on the Units of Understanding Natural Numbers, Fractions, and Decimals
Authors
정은선임수현
Issue Date
Feb-2023
Publisher
한국초등수학교육학회
Keywords
number sense; number line; the 2015 revised elementary school mathematics curriculum; elementary school mathematics textbooks; 수 감각; 수직선; 2015개정 초등 수학과 교육과정; 초등 수학 교과서
Citation
한국초등수학교육학회지, v.27, no.1, pp.43 - 62
Indexed
KCI
Journal Title
한국초등수학교육학회지
Volume
27
Number
1
Start Page
43
End Page
62
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/182516
DOI
10.54340/kseme.2022.27.1.3
ISSN
1229-3229
Abstract
수 감각은 수의 의미와 그 크기를 이해하는 능력으로, 초기 수학 학습의 중요한 기초이다. 본 연구의 목적은 2015개정 초등 수학 교과서에 제시된 수 감각 관련 수직선 경험 기회를 분석하는 데 있다. 본 연구는 1학년에서 4학년까지의 교과서 중 자연수, 분수, 소수의 이해와 관련된 단원을 분석 대상으로 선정하고 제시된 수직선 빈도·종류·학습 활동, 수직선에서 접할 수 있는 수의 구간을 분석하였다. 그 결과 첫째, 교과서에 제시된 수직선 경험 기회는 전체적으로 낮았으며, 자연수와 분수를 처음 소개하는 단원에서 수직선 제시가 거의 이루어지지 않았다. 둘째, 교과서상에 제시된 수직선은 구조화된 수직선뿐이었고, 빈 수직선에 수를 나타내는 학습 활동 경험 기회는 부여되지 않았다. 셋째, 수직선을 통해 접할 수 있는 수는 특정 구간에 집중되어, 아동의 균형 있는 수 학습 경험 기회에 한계가 있었다. 분석 결과를 토대로 교과서 보완 및 개선 방안, 교육적 시사점을 제언하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Im, Soo hyun photo

Im, Soo hyun
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE