Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

메타버스 활용 수업 운영 및 학습자 인식 연구 : 예비대학 물리학 수업을 대상으로A Study on the Operation and Perception of a Physics Course using the Metaverse

Other Titles
A Study on the Operation and Perception of a Physics Course using the Metaverse
Authors
배윤희신윤희이수정
Issue Date
Dec-2022
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
메타버스; 수업 설계; 고등 교육; 학습자 인식; Metaverse; Course Design; Higher Education; Learners’ Perception
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.22, no.12, pp 64 - 76
Pages
13
Indexed
KCI
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
22
Number
12
Start Page
64
End Page
76
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/185594
DOI
10.5392/JKCA.2022.22.12.064
ISSN
1598-4877
2508-6723
Abstract
메타버스의 교육적 활용사례가 급증하고 있기 때문에, 지속가능한 활용을 위하여 구체적인 교수전략에 기반한 개발 및 운영이 요구되는 시점이다. 본 연구에서는 메타버스 기반 수업을 설계 및 운영하고, 예비대학 학습자를 대상으로 교육 효과를 분석하여 대학교육에서 메타버스 기반 교육적 활용 가능성을 조망하고자 하였다. 이를 위해 시나리오 기반 메타버스 콘텐츠 설계 원리를 반영하여 2개 차시에 해당하는 콘텐츠를 개발하고 수업 운영 후 학습자의 인식을 탐색하였다. 인식 조사를 위하여 수강생 134명을 대상으로 전반적 사용 만족도에 대한 설문을 시간차를 두고 총 2회에 걸쳐 수행하였다. 주요 연구 분석 결과로는 흥미유발과 추천여부가 높을수록 메타버스에 대한 흥미가 지속될 가능성이 높았으며, 심리·사회적 만족도와 사용 인식도가 높을수록 메타버스 활용 수업에 대한 교육 만족도에 긍정적인 영향을 보였다. 본 연구 결과는 지속가능한 메타버스 활용 교육을 위하여 몰입감 및 상호작용 요소를 반영한 메타버스 콘텐츠를 설계하고, 이에 대한 학습자의 인식을 심리·사회적 측면과 함께 탐색했다는 점에서 의의가 있다.
Educational use cases of metaverse are rapidly increasing, it is needed to develop and operate based on specific instructional strategies for sustainable use. In this study, to explore the value of a metaverse-based university curriculum, a physics course using metaverse technology was designed and implemented for preliminary university learners and the educational effects of the course were also analyzed. For this purpose, we designed the course content reflecting the scenario-based metaverse content develop principle for two chapters and explored the learner's perceptions after its implementation. The perception survey was conducted with 134 students and the questionnaire on overall user satisfaction was conducted twice. The result of the analysis of this study showed that the higher the interest and recommendation, the higher the possibility of continued interest in the metaverse. In addition, the higher the psychosocial satisfaction and the perception of use, the more positive the educational satisfaction of the students with the metaverse-based course. The results of this study are significant in that we designed metaverse content reflecting immersion and interaction elements, and explored the perceptions of the learners along with the psychosocial aspects.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육공학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher ,  photo

,
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE