Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

코딩을 활용한 방과후학교 미디어아트 교육프로그램 운영 사례- 서울 J 중학교의 포토피(Photopea)와 프로세싱(Processing) 활용을 중심으로 -

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author김종미-
dc.contributor.author김성희-
dc.contributor.author지혜영-
dc.contributor.author오나경-
dc.date.accessioned2023-11-14T09:04:44Z-
dc.date.available2023-11-14T09:04:44Z-
dc.date.issued2023-02-
dc.identifier.issn2671-9614-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/192491-
dc.description.abstract본 연구는 디지털 네이티브(Digital Native) 세대에게 익숙한 디지털 환경을 방과후학교 미디어아트 교육프로그램을 통해 활성화하는 방법으로 서울 J 중학교 1, 2, 3학년을 대상으로 한 포토피(Photopea)와 프로세싱(Processing) 활용 교육사례를 제시하였다. 코딩교육에 대한 사회적 관심은 높아졌지만, 실제 교육환경에서는 코딩교육 활용에 대한 교육내용과 교육과정, 그리고 교수·학습지도안은 매우 부족한 상황이다. 특히 이러한 교육환경은 정규수업보다 교과 외 방과후학교에서 더욱 체감할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 포토피(Photopea)와 프로세싱(Processing)을 활용한 미디어아트 교육프로그램 운영 사례를 통해 학습자의 디지털 기초소양 및 디지털 리터러시와 디지털 전문성 소양, 그리고 디지털 소양 교육에 이바지할 방법을 제안하고자 한다. 무엇보다도 방과후학교를 통해 이와 같은 코딩교육이 가능하기 위해서는 교사 연수 프로그램, 유연한 교육과정 운영 및 디지털 플랫폼을 활용할 수 있는 교실 환경 및 교육에 대한 지원이 필요하다는 것을 확인할 수 있었다.-
dc.description.abstractThis paper is a method of revitalizing the digital environment familiar to the digital native generation through an after-school media art education program. An example of utilization education was presented. Social interest in coding education has increased, but in the actual educational environment, the educational content, curriculum, and teaching/study plans for the use of coding education are very insufficient. In particular, this educational environment can be felt more in after-school classes than in regular classes. Therefore, this study aims to suggest ways to contribute to learners' digital basic literacy, digital literacy, digital professional literacy, and digital literacy education through examples of media art education programs using Photopea and Processing. Above all, in order to enable such coding education through after-school school, it was confirmed that teacher training programs, flexible curriculum operation, and support for classroom environment and education that can utilize digital platforms are needed.-
dc.format.extent24-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국방과후학교학회-
dc.title코딩을 활용한 방과후학교 미디어아트 교육프로그램 운영 사례- 서울 J 중학교의 포토피(Photopea)와 프로세싱(Processing) 활용을 중심으로 --
dc.title.alternativeCase of Operating After-school Media Art Education Program Using Coding - Focusing on the Utilization of Photopea and Processing in J Middle School in Seoul --
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.bibliographicCitation방과후학교연구, v.10, no.1, pp 49 - 72-
dc.citation.title방과후학교연구-
dc.citation.volume10-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage49-
dc.citation.endPage72-
dc.identifier.kciidART002939103-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorAfter School-
dc.subject.keywordAuthorCoding Education-
dc.subject.keywordAuthorMedia Art-
dc.subject.keywordAuthorCurriculum-
dc.subject.keywordAuthorDigital Literacy-
dc.subject.keywordAuthor방과후학교-
dc.subject.keywordAuthor코딩교육-
dc.subject.keywordAuthor미디어아트-
dc.subject.keywordAuthor교육과정-
dc.subject.keywordAuthor디지털 리터러시-
dc.identifier.urlhttps://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4050047463041-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Seong Hee photo

Kim, Seong Hee
서울 부총장(서울) (서울 창의융합교육원(과학철학교육위원회))
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE