Detailed Information

Cited 1 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Lattice-Boltzmann Method를 이용한 이중구조팬의 공력소음 해석 및 저감Aeroacoustics Analysis and Noise Reduction of Dual Type Combined Fan using Lattice-Boltzmann Method

Other Titles
Aeroacoustics Analysis and Noise Reduction of Dual Type Combined Fan using Lattice-Boltzmann Method
Authors
Kim, WootaekRyu, MinhyungKim, JinwookHo, SunghwanCho, LeesangCho, Jinsoo
Issue Date
May-2016
Publisher
KOREAN SOC AERONAUTICAL & SPACE SCIENCES
Keywords
Dual Fan; Lattice-Boltzman Method; Aeroacoustics (Discrete noise); (Broadband noise); Blade Passing Frequency (BPF); Serrated Trailing Edge; 이중구조팬; 격자-볼츠만 법; 공력소음; 이산소음; 광역소음; 날개 통과 주파수; 톱니형 뒷전
Citation
JOURNAL OF THE KOREAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES, v.44, no.5, pp.381 - 390
Indexed
KCI
Journal Title
JOURNAL OF THE KOREAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES
Volume
44
Number
5
Start Page
381
End Page
390
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/23099
DOI
10.5139/JKSAS.2016.44.5.381
ISSN
1225-1348
Abstract
본 연구에서는 이중구조팬의 소음특성을 알아보고 소음저감 방법으로 알려진 톱니형 뒷전(Serrated Trailing Egde)을 적용하여 이중구조팬의 소음을 저감시켰다. 해석에는 Lattice Boltzmann Method(LBM)를 이용한 비정상 전산해석을 수행하였으며 해석의 타당성을 평가하기 위하여 시험을 실시하였다. 이중구조팬은 일반적인 팬처럼 단일의 Blade Passing Frequency(BPF)를 갖는 것이 아니라 내부팬과 외부팬 각각의 BPF가 서로 다른 음역대에서 나타나는 것을 확인 하였다. 톱니형 뒷전을 내부팬에 적용하여 경계층에서의 구속와류와 뒷전에서의 와류흘림이 억제 또는 분산되고 광역소음뿐만 아니라 팬의 토크도 저감되었다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 공과대학 > 서울 기계공학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Jin Soo photo

Cho, Jin Soo
서울 공과대학 (서울 기계공학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE