Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

발달장애아의 비장애 동생의 모래놀이치료 연구The Study on the Sandplay Therapy for the nondisabled sister who has Brother with Developmental Disability

Other Titles
The Study on the Sandplay Therapy for the nondisabled sister who has Brother with Developmental Disability
Authors
임지연
Issue Date
2019
Publisher
한국발달지원학회
Keywords
Nondisabled Sibling Sandplay therapy; mother-child unit; the psychological development theory of Neumann; Kalff; 비장애 형제; 모래놀이치료; 모-자 단일체; Neumann; Kalff의 심리발달이론
Citation
발달지원연구, v.8, no.2, pp.75 - 87
Journal Title
발달지원연구
Volume
8
Number
2
Start Page
75
End Page
87
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/12950
ISSN
2288-4270
Abstract
본 연구는 발달장애아의 비장애 동생인 초등학교 5학년 여아의 모래놀이치료 사례이다. 아동은 오빠를 돌보느라 바쁜 어머니로부터 충분한 사람을 받지 못했다고 토로하였으며, 오빠와 자신을 늘 비교하고 어머니가 차별한다고 여겨 어머니의 사랑을 늘 확인한다고 하였다. 학교에서 실시한 검사에서도 아동이 능력에 비해 자신감이 부족하고 우울감이 높게 보고되어 이러한 정서적 어려움을 주호소 문제로 모래놀이치료에 의뢰되었다. 상담초기에는 주 1회 50분씩, 중기부터는 월 1회 정도로 모래놀이치료가 진행되었다. 그리고 중학교 1학년 중반까지 총 42회기의 모래놀이치료가 실시되었다. 특히 본 연구는 발달장애아의 비장애 형제의 모래놀이치료 과정을 분석한 결과, Neumann, Kalff의 심리발달 이론인 ‘동식물 단계’, ‘투쟁의 단계’, ‘집단에의 적응 단계’를 따른다는 것을 확인하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE