Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

서예의 음양원리와 한글 바탕체 공간원리의 관계성 연구Yin and Yang in Calligraphy and the Spatial Principles of the Hangul Batang typeface

Other Titles
Yin and Yang in Calligraphy and the Spatial Principles of the Hangul Batang typeface
Authors
한기현안병학
Issue Date
2021
Publisher
한국예술종합학교 한국예술연구소
Keywords
서예; 음양오행; 한글서법; 타이포그래피; 바탕체; Calligraphy; Yin-Yang and the Five Elements; Hangul Calligraphy; Typography; Batang font
Citation
한국예술연구, no.33, pp.115 - 139
Journal Title
한국예술연구
Number
33
Start Page
115
End Page
139
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/16261
DOI
10.20976/kjas.2021..33.006
ISSN
2093-6494
Abstract
서예는 과거로부터 내려오는 글자체의 필법과 이론을 말한다. 한글 활자 ‘자본(字本)’이 서예가가 붓으로 쓰는 방식에서 디자이너가 디지털로 그리는 방식으로 변모하면서 한글 활자 디자인 분야에서 전통 서예에 관한 이론이 많이 사라진 실정이다. 이 연구는 서예가들의 이론을 통해 바탕체의 공간을 분석한다. 바탕체는 가장 널리 쓰이는 현대 본문용 활자체 계열을 뜻한다. 근현대 활자 디자이너 최정호, 최정순 등에 의해 구축된 바탕체에 담긴 전통 서예의 원리를 서예 이론을 통해 분석했다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Fine Arts > Visual Communication Design Major > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Byung hak photo

Ahn, Byung hak
Fine Arts (Visual Communication Design)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE