Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

네트워크 분석을 통한 브랜드 이미지 텍스트의 키워드 추출Extraction of Keywords from Brand Images Texts Using Network Analysis

Other Titles
Extraction of Keywords from Brand Images Texts Using Network Analysis
Authors
안형준
Issue Date
2012
Publisher
한국정보기술학회
Keywords
word network; network analysis; social network service (SNS); brand image; keyword extraction
Citation
한국정보기술학회논문지, v.10, no.2, pp.175 - 181
Journal Title
한국정보기술학회논문지
Volume
10
Number
2
Start Page
175
End Page
181
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/19713
ISSN
1598-8619
Abstract
소비자들은 온라인 상에서 기업, 상품/서비스 등에 대한 다양한 의견을 비정형화된 텍스트를 이용하여 교환한다. 이러한 텍스트는 기업들이 소비자의 제품 및 브랜드에 대한 반응을 조사하는 데 매우 유용한 정보를 제공한다. 이에 본 연구에서는 인터뷰를 통해 한 글로벌 모바일 통신기기 제조업체에 대한 브랜드 이미지 텍스트를 수집하였고 이에 대해 네트워크 분석 방법을 적용하여 키워드를 추출하였다. 추출한 키워드는 인터뷰 참가자들이 직접 제공한 키워드와 비교하여 그 적절성을 분석하였다. 실험 결과 네트워크 분석을 수행할 때 Eigenvector 중앙도를 활용한 경우에 단순 단어 빈도수를 이용한 경우보다 더 정확한 키워드를 추출할 수 있었으며 또한 단어 네트워크를 구성하는 방법에 따라 그 정확도가 달라짐을 알 수 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business Administration > Business Administration Major > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Hyung Jun photo

Ahn, Hyung Jun
Business Administration (Business Administration)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE