Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

'학년군'과 '수학적 과정'을 중심으로 한 외국 수학과 교육과정의 최근 경향 비교 · 분석A Comparative Analysis of International Mathematics Curricula Focusing on 'Grade Band' and 'Mathematical Process'

Other Titles
A Comparative Analysis of International Mathematics Curricula Focusing on 'Grade Band' and 'Mathematical Process'
Authors
박경미
Issue Date
2010
Publisher
대한수학교육학회
Keywords
mathematics curriculum(수학교육과정); grade band(학년군); mathematical process(수학적 과정); mathematics curriculum(수학교육과정); grade band(학년군); mathematical process(수학적 과정)
Citation
학교수학, v.12, no.4, pp.667 - 686
Journal Title
학교수학
Volume
12
Number
4
Start Page
667
End Page
686
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/21087
ISSN
1229-4322
Abstract
2009 개정 교육과정 총론에 따라 수학과 교육과정 개정 시안 연구가 진행 중이다. 수학과 교육과정 개정 연구팀이 교육과정 체제의 측면에서 고려하고 있는 두 가지 중요한 사항은 '학년군의 도입'과 '수학적 과정의 신설'이다. 본 고는 학년군과 수학적 과정 도입의 타당성을 검토하기 위해 이 두 가지 측면을 중심으로 외국의 수학과 교육과정을 비교·분석하였다. 그 결과 학년군의 도입은 실효성을 갖기 어렵기 때문에 재고의 여지가 있고, 수학적 과정의 신설은 수학 교과서 집필과 수업의 방향성을 제시한다는 측면에서 긍정적인 측면을 갖는 것으로 평가하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Mathematics Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE