Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

설립별 학교유형과 역사적 전통에 따른 사학 유형이 학업성취도에 미치는 영향: 일반계고교를 중심으로The effect of the type of schools by foundation and the type of private schools by historical tradition on academic achievements in general high schools

Other Titles
The effect of the type of schools by foundation and the type of private schools by historical tradition on academic achievements in general high schools
Authors
김영화김재웅류한구
Issue Date
2007
Publisher
한국교육사회학회
Keywords
학교효과; 효과적인 학교; 사학의 학교효과; 위계적 선형모형; private school effect; school effectiveness; historical tradition of private schools; Hierarchical Linear Model(HLM)
Citation
교육사회학연구, v.17, no.3, pp.53 - 78
Journal Title
교육사회학연구
Volume
17
Number
3
Start Page
53
End Page
78
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/23833
DOI
10.32465/ksocio.2007.17.3.003
ISSN
1229-344X
Abstract
이 연구에서는 일반계 사립 고등학교를 역사적 전통에 따라 해방이전 설립학교, 해방이후 평준화이전 설립학교, 평준화이후 설립학교로 유형화하여 설립별 학교 유형 및 역사적 전통에 따른 사학 유형의 학교효과를 분석하였다. 분석을 위한 자료는 2003년도 KEDI 교육통계DB 가운데 일반계 고등학교 통계자료와 KEDI 「학교교육 실태 및 수준 분석 연구: 고등학교」의 설문조사자료, 2003년 6월 서울시 교육청 주관으로 시행한 연합모의 수학능력시험 성적을 결합한 자료를 활용하였다. 위계적 선형모형에 기초하여 학교 소재지역, 학교 평균 사회경제적 수준, 학생의 가정배경과 부모의 지원 등 학교와 학생 관련 투입 요인을 통제한 상태에서 학교 설립유형 및 사학의 역사적 전통이 학생들의 학업성취도에 미치는 영향을 분석한 결과, 역사적 전통이 오래된 사립학교 학생들의 학업성취도는 영어와 수학 영역 모두 국·공립학교 학생들의 학업성취 수준에 비해 유의미하게 높은 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE