Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

작문의 교수-학습에서 반성적 쓰기의 활용Applications of Reflective Writing into Teaching and Learning of Writing

Other Titles
Applications of Reflective Writing into Teaching and Learning of Writing
Authors
김종백박영민유지숙
Issue Date
2005
Publisher
청람어문교육학회
Keywords
reflective writing; reflective thinking; teaching and learning of writing; assessment of writing strategies; assessment of writing attitude; 반성적 쓰기; 반성적 사고; 작문 교수-학습; 작문 전략의 평가; 작문 태도의 평가
Citation
청람어문교육, no.32, pp.21 - 44
Journal Title
청람어문교육
Number
32
Start Page
21
End Page
44
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/25328
ISSN
1598-1967
Abstract
이 글은 작문 교수-학습에서 반성적 쓰기가 어떻게 활용될 수 있는지를 탐색하는 데 목적이 있다. 이 글에서는 작문 교수-학습에서 반성적 쓰기를 활용할 수 있는 방안을 두 가지로 제안하였다. 첫째는 작문 교수-학습에서의 방법적 활용이고, 둘째는 학생필자의 평가 자료적 활용이다. 이 각각의 방안에는 다시 하위 방안이 두 가지씩 제안되었다. 전자의 하위 방안으로는 작문 교수-학습에서 방법적 전략으로서의 활용과 작문 교수-학습에서 평가 자료로서의 활용이고, 후자의 하위 방안으로는 작문 전략에 대한 평가 자료적 활용과 작문 태도에 대한 평가 자료적 활용이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE