Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

AI시대를 대비하는 교육연극 적용 PBL수업의 질성적 사고 통합 평가에 관한 실행연구: 공립형 대안학교 사례를 중심으로An Action Research on the Integrated Evaluation of Qualitative Thinking in PBL Classes Applied with Educational Drama in Preparation for the AI era: Focusing on the Case of Public Alternative Schools

Other Titles
An Action Research on the Integrated Evaluation of Qualitative Thinking in PBL Classes Applied with Educational Drama in Preparation for the AI era: Focusing on the Case of Public Alternative Schools
Authors
구민정
Issue Date
2022
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
AI era; educational drama; PBL class; qualitative thinking; integrated evaluation; AI시대; 교육연극; PBL수업; 질성적 사고; 통합평가
Citation
학습자중심교과교육연구, v.22, no.5, pp.547 - 565
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
22
Number
5
Start Page
547
End Page
565
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/26733
DOI
10.22251/jlcci.2022.22.5.547
ISSN
1598-2106
Abstract
목적 이 연구의 목적은 AI시대를 대비하는 교육적 방안으로 PBL과 교육연극을 결합한 질성적 사고 교육과정과 이를 통한 전인격적평가의 가능성을 제시하는 것이다. 방법 이를 위해 경남 김해에 소재한 공립형 대안학교에서 실행연구를 실시하였다. 결과 교육연극을 적용한 PBL수업과 교육연극공연을 실시한 결과 학생들의 질성적 사고에 의한 앎의 확대와 전인격적 평가의 가능성을 확인하였다. 결론 AI시대에 대한 적극적 대응으로서 PBL과 교육연극 통합 모형의 종합적 평가 사례를 통해 질성적 사고 개념에 의한 전인격적평가의 다양한 가능성을 확인하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Performing Arts·Musical > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ku, Min Jung photo

Ku, Min Jung
Graduate School (Major in Performing Arts·Musical)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE