Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

부산 지역 중학교 코로나19 교육격차 양상에 관한 연구: 구조방정식 모형 분석Exploring educational disparities in Busan’s middle schools during COVID-19: A structural equation modeling analysis

Other Titles
Exploring educational disparities in Busan’s middle schools during COVID-19: A structural equation modeling analysis
Authors
장인철김현아최이진
Issue Date
2022
Keywords
코로나19; 교육격차; 학력저하; 교육양극화; 종단연구; COVID-19; Learning Loss; Educational Disparities; Educational Inequality; Longitudinal Study
Citation
한국교육, v.49, no.1, pp.5 - 33
Journal Title
한국교육
Volume
49
Number
1
Start Page
5
End Page
33
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/27913
DOI
10.22804/jke.2022.49.1.001
ISSN
1599-2659
Abstract
본 연구는 부산교육종단연구 자료를 분석하여 코로나19 이후 교육격차 양상을 실증적으로 분석하고자 하였다. 부산교육종단연구 패널 중 코로나19가 발생한 2020년에 중학교 2학년이었던 코호트의 코로나19 전후 학업성취도, 부모학력, 부모교육지원, 사교육비, 수업태도, 자기주도학습 등을 변수로 선정하여 기술통계와 구조방정식 모형 분석을 실시하였다. 그 결과 분석된 변수의 편차가 코로나19 이후 증가하는 경향을 보였으며, 학업성취도 분포는 국어에서는 학력 저하와 양극화, 영어는 학력 저하, 수학은 양극화 가능성이 발견되었다. 구조방정식 모형 분석 결과는 코로나19 이후 모든 과목에서 부모 요인의 영향력은 감소하고, 학생 요인의 영향력은 증가하였다. 특히, 전년도 학업성취도가 당해년도 학업성취도에 미치는 영향과 자기주도 학습이 수업 태도에 미치는 영향의 증가가 두드러졌다. 본 연구는 코로나19 이후 학력 저하와 양극화의 가능성이 발견되지만, 그 양상은 과목과 요인별로 차이가 있다고 지적한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of English Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choi, Lee Jin photo

Choi, Lee Jin
Education (English Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE