Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일본의 교육 개혁과 대입 국어 시험의서술형 평가 고찰A Study on Educational Reform in Japan and a descriptive evaluation of The Common Test for University Admissions

Other Titles
A Study on Educational Reform in Japan and a descriptive evaluation of The Common Test for University Admissions
Authors
김승현권태현
Issue Date
Nov-2018
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v.18, no.21, pp.383 - 406
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
18
Number
21
Start Page
383
End Page
406
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/2938
ISSN
1598-2106
Abstract
본 연구에서는 일본 교육 개혁의 배경과 방향, 입시 제도의 변화 등을 살펴보고, 최근 입시 개혁의 핵심인 대학입학공통테스트의 국어 과목 서술형 문항을 분석하여 일본 교육의 방향을 고찰하였다. 연구의 결과는 향후 추진될 국내 입시제도의 개혁과 수능 체제의 개편, 국가수준 대입 시험에서의 서술형 평가 도입에 다음과 같은 시사점을 줄 수 있을 것이다. 대입 시험의 서술형 평가는 교육 개혁의 목표 및 교육과정상의 목표와 관련하여 명확한 평가 목표를 설정해야 하며, 수능과 같은 대단위 고부담 시험에서의 서술형 평가는 평가의 공정성과 신뢰성을 담보할 수 있어야 한다. 또한 채점에 개입되는 다양한 외적 변인을 적절히 통제할 방안이 마련되어야 하며, 서술형 평가의 취지를 살리는 타당한 평가 요소의 개발이 필요하다. 마지막으로 국가단위 대입 시험에서의 서술형 평가는 대학 입시제도, 교육 제도 전반의 맥락과 변화를 고려하여 이루어질 필요가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Korean Language Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Seung hyun photo

Kim, Seung hyun
Education (Korean Language Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE