Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

미래 사회변화에 따른 교사역할에 대한 초·중등학교 교사의 인식Primary and Secondary School Teachers’ Perceptions of the Roles of Teachers in Light of Future Social Changes

Other Titles
Primary and Secondary School Teachers’ Perceptions of the Roles of Teachers in Light of Future Social Changes
Authors
이윤미이상은박상완
Issue Date
2022
Publisher
한국교육학회
Keywords
roles of teachers; job description of teachers; curriculum re-organizer; internal accountability; 교사의 역할; 교사 직무; 교육과정 재구성자; 내부적 책무성
Citation
교육학연구, v.60, no.6, pp.399 - 428
Journal Title
교육학연구
Volume
60
Number
6
Start Page
399
End Page
428
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/30546
ISSN
1225-4150
Abstract
이 연구는 변화하는 교육 정책 및 사회적 환경 속에서 현직 교사들이 생각하는 교사의 주요 직무, 미래 교사의 역할은 무엇이며, 이러한 교사 역할 수행을 위해 요구되는 변화가 무엇인가를 분석하는 데 목적이 있다. 주요 연구방법으로는 초·중등학교 교사 대상 초점집단 심층면담을 활용하였다. 분석 결과, 교사가 생각하는 주요 직무는 교육과정-수업-평가 업무, 학생 생활교육 업무, 학급 담임 업무, 전문성 개발, 행정 업무 등이었다. 미래 교사의 중요한 역할은 개별화 학습지원, 코칭 및 멘토링 역할과 학부모 및 지역사회와의 연결자 역할 등으로 나타났다. 교사 역할 수행을 위해 요구되는 변화는 교사의 전문적 성장 여건의 변화, 학교 내 업무 및 지원 체제의 변화로 범주화하였다. 분석 결과를 토대로 교사의 역할 수행에 필요한 요건으로, 미래 학교교육의 방향 공유, 행정 지원 체제의 근본적 개선, 내부적 책무성 기준의 공유를 제언으로 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Yoon mi photo

Lee, Yoon mi
Education (Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE