Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한국어 쓰기 교육을 위한 ‘세 문장 쓰기’ 과제 개발 연구 -한국어 교재 분석을 바탕으로-A research on the Development of the ‘Three Sentence Writing’ task for Korean writing education -Based on analysis of Korean textbooks-

Other Titles
A research on the Development of the ‘Three Sentence Writing’ task for Korean writing education -Based on analysis of Korean textbooks-
Authors
송지언조형일
Issue Date
2017
Publisher
국어국문학회
Keywords
한국어쓰기교육; 한국어쓰기교재; 세문장쓰기; 서두제시; 패턴제시; Korean writing education; Korean writing materials; ‘Three Sentence Writing’; beginning part of a sentence; pattern of sentences.
Citation
국어국문학, no.180, pp.221 - 255
Journal Title
국어국문학
Number
180
Start Page
221
End Page
255
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/6404
DOI
10.17291/kolali.2017..180.007
ISSN
0451-0097
Abstract
이 연구는 한국어 쓰기 교육의 한 방법으로 ‘세 문장 쓰기’를 제안하고자 한다. 세 문장 쓰기는 학습자가 이어지는 세 개의 문장을 완성하는 학습 과제이다. 이때 과제는 서두나 패턴 등 문장의 일부를 미리 제시해주고 학습자가 문법적으로나 내용 적으로 적절하게 나머지 부분을 완성하게 하는 형태이다. 기존의 한국어 쓰기 교육에 서는 한 문장이나 대화를 완성하는 문형 연습 중심의 과제와 문단 쓰기에서 글쓰기로 나아가는 본격적인 쓰기 과제 사이의 징검다리 역할을 할 과제가 부족하다는 문제가 있었다. 따라서 이 연구는 이미 개발되어 있는 한국어 교재의 쓰기 과제들을 분석하 여 기존의 쓰기 과제를 보완할 수 있는 ‘세 문장 쓰기’ 과제를 제안하고, 학습자의 수준을 고려한 세부 유형들을 제시하였다. 이 연구가 제안하는 ‘세 문장 쓰기’ 과제의 하위 유형으로는 ‘서두 제시 유형’과 ‘패턴 제시 유형’이 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Korean Language Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Ji eon photo

Song, Ji eon
Education (Korean Language Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE