Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

세종시 신설 초등학교의 학교규모와 배치특성 분석An Analysis on the Characteristics of Site Planning and Size of Newly-Built Elementary Schools in Sejong City

Other Titles
An Analysis on the Characteristics of Site Planning and Size of Newly-Built Elementary Schools in Sejong City
Authors
송병하
Issue Date
2016
Publisher
한국산학기술학회
Keywords
Elementary School; Outdoor Space; Site Planning; School Site Area; School Size
Citation
한국산학기술학회논문지, v.17, no.1, pp.357 - 366
Journal Title
한국산학기술학회논문지
Volume
17
Number
1
Start Page
357
End Page
366
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/8801
DOI
10.5762/KAIS.2016.17.1.357
ISSN
1975-4701
Abstract
본 연구는 세종시 신설 초등학교의 학교규모와 배치계획의 개선점을 제시하기 위한 것으로 24개 학교를 대상으로교지면적, 학교규모, 외부공간 구성비를 비교분석하였다. 연구결과 현재 초등학교 50학급 이상의 규모계획은 병설유치원 포함 48학급 이하로 조정이 필요하며, 학교규모 산정시 학생 수가 아닌 학급 수에 따른 기준을 적용해 교지면적 대비 적정학급 수를 유지하는 노력이 필요하다. 교지 대비 교사면적은 평균 24.6%로 타 시도대비 높게 나타나고 체육장은 19.9%로낮게 나타남으로 교사면적 비율을 20%대 초반으로 낮추어 체육장을 비롯한 외부공간의 구성비를 높여야 한다고 판단된다. 아울러 교지면적과 학교규모 산정시에 지구단위계획, 교지의 특수성으로 손실되는 면적을 고려하여 배치가능 면적과 외부공간으로 활용 가능한 면적을 구분하여 적용할 필요가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Science and Technology > Major in Architecture > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE