Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

영재교육 담당 교원의핵심역량 현 수준 분석 및 역량 강화 방안A Study for Strengthening and the Level Analysis on the Core Competence of Teachers for the Gifted

Other Titles
A Study for Strengthening and the Level Analysis on the Core Competence of Teachers for the Gifted
Authors
류지춘이신동이정규
Issue Date
2015
Publisher
한국영재교육학회
Keywords
Gifted Education Teacher for the gifted; Core competence; Core competence STAR Model; 영재교육 담당 교원; 핵심역량 STAR모형; 핵심역량 수준; 역량 강화
Citation
영재와 영재교육, v.14, no.3, pp 5 - 30
Pages
26
Journal Title
영재와 영재교육
Volume
14
Number
3
Start Page
5
End Page
30
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/11247
DOI
10.17839/jksgt.2015.14.3.5
ISSN
1975-4949
2714-1195
Abstract
본 연구는 영재교육 담당 교원 핵심역량에 대한 현 수준 분석결과에 기초하여 핵심역량을 강화할 수 있는 방향을 제시하고자 하였다. 설문조사는 전국 17개 시‧도 교육청의 협조로 영재학급, 영재학교 및 과학고의 영재교육 담당 교원을 대상으로 이루어졌다. 먼저, 영재교육 담당 교원의 핵심역량 현 수준의 기술통계 및 영재교육 담당 교원의 독립변인(성별, 연령대별, 학교급별, 최종학력별, 근무지역별, 교직경력별, 영재교육 기관 근무 년 수별, 현재 영재교육을 지도하는 교육기관의 유형별, 교과영역별, 영재교육 관련 연수 이수별 등)별 종속변인인 핵심역량에 대한 차이를 검증하여 분석하였다. 다음으로 영재교육 담당 교원 집단 내에서 영재교육 담당 교원의 핵심역량에대한 중요도와 현 수준 간에 인식차이를 살펴보았다. 연구결과를 바탕으로, 영재교육담당 교원의 핵심역량을 강화시킬 수 있는 다양한 방안 및 교육적‧정책적 시사점을탐색하고 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Special Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE