Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

질적 연구를 통한 특수교사의 특수교육보조원에 대한 인식A Qualitative Resarch on a Special Education Teacher's Percetion of Special Education Assistant

Other Titles
A Qualitative Resarch on a Special Education Teacher's Percetion of Special Education Assistant
Authors
김정민임해주
Issue Date
2014
Publisher
한국지적장애교육학회
Keywords
특수교육보조원; 질적연구; 인식; 역할; special education assistant; qualitative research; perception; role.
Citation
Journal of Intellectual Disabilities, v.16, no.4, pp 209 - 237
Pages
29
Journal Title
Journal of Intellectual Disabilities
Volume
16
Number
4
Start Page
209
End Page
237
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/12620
ISSN
2733-9211
Abstract
본 연구는 특수교사의 특수교육보조원에 대한 인식에 대해 질적 연구를 통해 심층적으로 알아보고자 하였다. 본 연구에서는 특수교육보조원의 경험이 있는 특수교사 10명이 반구조적 및 개방식 인터뷰에 참여하였다. 인터뷰는 평균 60분 정도가 소요되었으며, 인터뷰 내용은 분석과정을 통해 3개의 대범주와 14개의 하위범주로 도출되었다. 연구결과, 특수교육보조원의 역할은 장애학생의 개인적 욕구지원, 통합학급지원, 교수-학습지원, 잡무로 구분되었으며, 갈등요인으로는 역할경계의 모호성, 역할인식의 부재, 낮은 자질로 도출되었다. 마지막으로 갈등해소 방안으로 교사-보조원간의 원활한 의사소통, 특수교육보조원 제도의 개선, 현장중심 연수 확대, 명확한 업무분장, 공사구분, 신뢰구축, 자문기관의 활성화로 나타났다. 본 연구를 통해 알 수 있듯이, 특수교육보조원의 필요성에 대해서 인식하면서, 그에 대한 갈등상황에 대한 지원이 부족한 현실이다. 따라서 교사-보조원간의 협력적 교육환경제고를 위한 다양한 방법이 모색되어져야 할 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Hyangseol Nanum > Division of Liberal Arts for Humanities > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Joung min photo

Kim, Joung min
College of Hyangseol Nanum (Division of Liberal Arts for Humanities)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE