Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중학교 학생들의 시각적 예가 없는 기하문제해결과정 분석Analysis on Geometric Problem Solving without Diagrams of Middle School Students

Other Titles
Analysis on Geometric Problem Solving without Diagrams of Middle School Students
Authors
조윤희조정기고은성
Issue Date
2013
Publisher
대한수학교육학회
Keywords
geometric problem without diagrams(시각적 예가 없는 기하문제); naive thinking(소박한 사고); middle school students(중학생)
Citation
학교수학, v.15, no.2, pp.389 - 404
Journal Title
학교수학
Volume
15
Number
2
Start Page
389
End Page
404
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/14338
ISSN
1229-4322
Abstract
연구자들은 수학의 진정한 이해를 위해 단순히 완성된 체계를 전달할 것이 아니라 학생들이 소박하고 직관적 수준에서 출발하여 점진적인 형식화 단계를 거쳐 연역적인 체계로 나아가는 경험을 할 수 있도록 지도할 것을 제안해 왔다. 본 연구에서는 학생들의 시각적 예가 제시되지 않은 기하문제해결과정을 분석하여 학생들의 소박한 기하적 사고에는 어떠한 것이 있는지 조사하였다. 학생들이 보여준 소박한 사고에는 첫째, 조건과 문제의 관련성에 대한 이해 부족, 둘째, 시각적 자료에 의존한 직관적 판단의 활용, 셋째, 기하에서 특수한 사례의 역할에 대한 이해 부족, 넷째, 정당화되지 않은 가정의 사용 등이 확인되었다. 이를 교수학적으로 활용할 수 있는 방안 역시 논의되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Natural Sciences > Department of Mathematics > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Chung Ki photo

Cho, Chung Ki
College of Software Convergence (AI·빅데이터학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE