Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

마이크로티칭 분석에 기초한 예비교사의 수업반성 및 자기평가 - 유아동작교육을 중심으로 -Self-reflection on Teaching through Microteaching of Early Childhood Student Teachers : Focusing on Children Movement Education

Other Titles
Self-reflection on Teaching through Microteaching of Early Childhood Student Teachers : Focusing on Children Movement Education
Authors
권혜진
Issue Date
2013
Publisher
한국영유아보육학회
Keywords
수업반성 및 자기평가; 예비교사; 유아동작교육; 마이크로티칭; evaluation and self-reflection; student teachers; children movement education; microteaching
Citation
한국영유아보육학, no.74, pp.77 - 99
Journal Title
한국영유아보육학
Number
74
Start Page
77
End Page
99
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/14550
ISSN
1226-6795
Abstract
본 연구는 예비교사를 대상으로 유아동작교육 교과에서 마이크로티칭을 실시하고 그 분석에 기초하여 예비교사의 수업반성 및 평가를 탐색해 보고자 하였다. 이를 위하여 2011년 1학기(총 15주) 동안 4년제 A대학교 유아교육과 2학년 예비교사 32명이 참여하였다. 마이크로티칭은 예비교사 3-4명씩 10개의 소집단으로 구성되어 수업계획, 모의수업, 수업 평가, 재수업 및 재평가가 실시되었다. 예비교사의 동작교육 계획안 및 수정 계획안, 모의수업 및 피드백 영상, 자기평가서, 교수 학습자료 사진 및 영상 자료, 반성적 저널과 연구자 노트 및 현장약기의 자료가 수집되었다. 수집된 자료는 내용분석이 이루어졌다. 연구 결과 첫째, 예비교사의 수업반성 및 자기평가에 교사로서의 진지한 모습으로 수업에 임하겠다는 다짐이 나타났다. 둘째, 예비교사의 수업반성 및 자기평가를 통해 수업에 대한 아쉬움이 나타났다. 셋째, 예비교사의 수업반성 및 평가에 통해 뿌듯함과 자신감, 교사로서의 책임이 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwon, Hye JIn photo

Kwon, Hye JIn
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE