Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유치원 홈페이지를 활용한 교사-어머니 상호작용이 어머니의 부모 효능감 및 교사신뢰에 미치는 영향The Influence of Teacher-Mother Interaction Utilizing Kindergarten Web-site on Mother's Parent Efficacy and Trust in Teachers

Other Titles
The Influence of Teacher-Mother Interaction Utilizing Kindergarten Web-site on Mother's Parent Efficacy and Trust in Teachers
Authors
조해경고영미조부경
Issue Date
2011
Publisher
한국어린이미디어학회
Keywords
유치원 홈페이지(Kindergarten Web-site)교사-어머니 상호작용(Teacher-Mother Interaction)부모 효능감(Parent Efficacy)교사 신뢰(Trust in Teacher)
Citation
어린이미디어연구, v.10, no.3, pp.225 - 248
Journal Title
어린이미디어연구
Volume
10
Number
3
Start Page
225
End Page
248
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/16919
ISSN
1738-0286
Abstract
본 연구의 목적은 유치원 홈페이지를 활용한 교사-어머니 상호작용이 어머니의 부모효능감 및 교사신뢰에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이었다. 연구대상은 첫청북도 J시에 소재한 Y초등학교병설유치원의 어머니 32명으로 실험집단 16명, 통제집단 16명이었다. 실험집단 어머니들은 14주동안 유치원홈페이지의 유아 개인별 사진첩과 교사이야기 메뉴를 통하여 유아의 교육활동에 대해 교사와 상호작용하였다. 통제집단은 유치원 홈페이지에서 유아의 단체사진만 볼 수 있을 뿐 교사와의 상호작용은이루어지지 않았다. 연구결과 유치원 홈페이지를 활용한 교사-어머니 상호작용은 어머니의 부모로서의 효능감과 교사신뢰 전체 및 하위영역인 믿음과 친밀감에 긍정적인 영향을 주었다. 반면에 부모효능감 전체와 하위영역인 부모로서의 불안감과 좌절감, 부모역할에 대한 관심과 흥미 그리고 교사신뢰의 하위영역인 개방성, 능력, 성실성, 돌봄에는 영향을 미치지 않았다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Go, Young mi photo

Go, Young mi
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE