Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

문헌분석과 현장방문을 통한 영국 영유아평가 고찰A study on the child assessment system of British preschools through documents analyses and visiting preschool settings

Other Titles
A study on the child assessment system of British preschools through documents analyses and visiting preschool settings
Authors
곽정인나귀옥
Issue Date
2011
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
평가; 영유아; 영국; 유아교육; assessment; young children; England; early childhood education
Citation
유아교육연구, v.31, no.4, pp.289 - 314
Journal Title
유아교육연구
Volume
31
Number
4
Start Page
289
End Page
314
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/17143
DOI
10.18023/kjece.2011.31.4.013
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구는 영국의 정부 및 지역교육청에서 제공된 영유아평가에 관한 문헌과 영유아교육기관의 영유아평가 실제 기록 문서를 분석하고, 현장방문 및 비형식적 면담을 통하여 이의 실행을 확인함으로써 영국의 영유아평가에 대하여 고찰하였다. 그 결과 영국에서는 영유아평가를 위하여 정부 차원에서 명확한 규정과 가이드라인을 제시하고, 지역교육청에서는 이를 실현하기 위하여 모니터링과 지지를 하고 있었다. 정부차원에서 제공한 가이드라인에 근거하여 모든 영유아교육기관에서 공통된 평가체제를 활용함으로써 기관간의 수평적 및 수직적 일관성과 연계성을 확보하고 있었다. 또한 체계적 평가와 평가결과의 합리적 활용에 근거하여 개별화 학습을 실현할 수 있었으며, 학습목표의 획득을 매우 세부적으로 추적하고, 증거에 근거하여 공정하고 일관성 있는 평가를 시행하고 있었다. 이러한 체계적이고 조직화된 평가체제로부터 우리나라의 영유아평가의 개선을 위한 시사점을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Nah, Kwi Ok photo

Nah, Kwi Ok
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE