Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교사의 반응성 상호작용 증진을 위한 사례기반학습(CBL) 설계 및 적용 효과Case-based learning(CBL) model design and its application in early childhood education to enhance teachers’ responsive interactions

Other Titles
Case-based learning(CBL) model design and its application in early childhood education to enhance teachers’ responsive interactions
Authors
장은정이성주유영의
Issue Date
2021
Publisher
한국열린유아교육학회
Keywords
사례기반학습 유아교사 놀이개입유형 반응성 상호작용 대비분석; case-based learning early childhood teacher play intervention types responsive interactions contrast analysis
Citation
열린유아교육연구, v.26, no.3, pp.115 - 143
Journal Title
열린유아교육연구
Volume
26
Number
3
Start Page
115
End Page
143
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/19172
ISSN
1226-8119
Abstract
본 연구의 목적은 교사의 반응성 상호작용을 증진할 수 있는 사례기반학습을 설계하고 유아교사를 대상으로 교육을 실시하여 그 효과를 검증하는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위해 문헌분석, 사례수집 및 범주화, 교사 심층면담, 전문가 검토 등을 통해 사례기반학습을 설계하고, 유아교사를 대상으로 사례기반학습을 적용한 교육을 실시하였다. 또한, 유아교사의 반응성 상호작용을 관찰하고, 대비분석을 통해 사례기반학습의 효과를 검증하였다. 연구결과, 첫째, 사례기반학습은 교수학습 단계 선정, 교수학습 전략 선정, 놀이 사례 시나리오 선정, 사례분석 준거 도출, 예비 연구, 최종 설계안 도출의 6단계 과정을 거쳐 설계되었다. 둘째, 사례기반학습은 유아교사의 반응성 상호작용에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 유아교사의 실천적 지식 향상을 위한 지원 방안으로 사례기반학습의 현장 적용 가능성을 제고하고, 유아 중심의 교실을 만드는데 필요한 전략 수립을 위한 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Y00, Yung eui photo

Y00, Yung eui
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE