Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

국악 융합 놀이 활동이 유아의 사회성 증진에 미치는 영향The Effect of Korean Music Convergence Play Activities on Preschoolers’ Social Skills Improvement

Other Titles
The Effect of Korean Music Convergence Play Activities on Preschoolers’ Social Skills Improvement
Authors
권미현우덕상강상우남현우
Issue Date
Aug-2022
Publisher
한국국악교육연구학회
Keywords
‘국악융합놀이’ 활동; 사회성; 전래놀이; 전래동요; 놀이치료; Korean music convergence play activities; social skills; traditional play; traditional nursery rhymes; play therapy
Citation
국악교육연구, v.16, no.2, pp 5 - 38
Pages
34
Journal Title
국악교육연구
Volume
16
Number
2
Start Page
5
End Page
38
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/21395
ISSN
1976-3522
2713-8119
Abstract
본 연구는 유아 중심의 전래놀이를 활용한 놀이치료와 전래동요를 활용한 국악 교육활동을 융합한 ‘국악 융합 놀이 활동’ 프로그램 재구성으로 주 2회 60분씩, 총 10차시를 적용해 사회성 증진에 미치는 영향을 알아보았다. 사회성 증진의 기능효과를 알아보기 위해 윤치연이 개발한 ‘한국 유아 사회성 기술 검사지’와 빈도와 백분율, 평균과 표준편차의 기술 통계량, Cronbach’s α 계수산출, 독립표본 -검정, 유아의 사회성, 확률적 사고의 평균과 표준편차를 산출, 대응 표본 -검정을 하였으며, K-SPSS 프로그램으로 분석하였다. 그 결과 동질성 검정에 있어, 두 집단 간 통계적으로 유의미한 차이가 없어 동질적 집단임을 알 수 있었고, 사회성 행동 영향 검정에 있어, 두 집단의 점수가 통계적으로 유의미한 차이가 있어 실험집단의 사회성 증진에 긍정적 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 사후 검사 차이에 따른 효과 검정에서도, 실험집단은 사전-사후 검사 평균 점수 차이가 있으나 통제집단은 유의미하지 않아 실험집단에 긍정적 영향이 있음을 알 수 있었다. 본 연구 결과 ‘국악 융합 놀이 활동’은 교육적 효과는 물론 사회성 증진 효과도 있음이 입증되어, 유아교육 활동에 지속적이고 반복적인 프로그램 운영이 필요함을 시사하고 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Youth Education and Counseling > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Nam, Hyun Woo photo

Nam, Hyun Woo
College of Humanities and Social Sciences (Department of Youth Education and Counseling)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE