Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한국 거주 고려인 아동이 경험하는 사회적 고립의 다차원 탐색Exploring on the Multi-dimensions of Social Isolation Experienced by Koryoin Children Residing in Korea

Other Titles
Exploring on the Multi-dimensions of Social Isolation Experienced by Koryoin Children Residing in Korea
Authors
권혜진
Issue Date
Oct-2022
Publisher
인문사회 21
Keywords
핵심어: 고려인; 아동; 사회적 고립; 다차원; 탐색; Key Words: Koryoin; Children; Social Isolation; Multi-dimension; Exploring
Citation
인문사회 21, v.13, no.5, pp 625 - 638
Pages
14
Journal Title
인문사회 21
Volume
13
Number
5
Start Page
625
End Page
638
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/21570
ISSN
2951-049X
Abstract
한국 거주 고려인 아동이 경험하는 사회적 고립의 다차원 탐색권 혜 진** 연구 목적: 이 연구는 한국 거주 고려인 아동을 대상으로 이들이 경험하는 사회적 고립의 다차원을 살펴보고자 수행되었다. 연구 방법: 편의표집에 의해 경기도 안산시 S 초등학교 저학년 고려인 아동 중 방과 후 이중언어 수업에 참여하고 있는 아동을 연구 참여자로 선정하였다. 연구 참여자를 대상으로 총 21회 개별 면담을 하였다. 면담 내용을 모두 녹음하여 전사하였다. 수집자료는 범주화하여 질적 분석을 하였다. 연구 내용: 연구 내용은 다음의 3가지 범주로 나타났다. 첫째, 본 연구에서 고려인 아동의 사회적 고립은 교류와 관계의 외딴섬 양상을 지니고 있었다. 둘째, 본 연구에서 고려인 아동의 사회적 고립은 공간과 관계 확장의 양상을 지니고 있었다. 셋째, 본 연구에서 고려인 아동의 사회적 고립은 시간과 애착의 확장 양상을 지니고 있었다. 결론 및 제언: 한국 거주 고려인 아동의 사회적 고립에서 보이는 순기능, 역기능 양상을 제시하고 후속 연구를 제언하였다. 핵심어: 고려인, 아동, 사회적 고립, 다차원, 탐색 □ 접수일: 2022년 9월 10일, 수정일: 2022년 9월 26일, 게재확정일: 2022년 10월 20일* 본 연구는 2022년도 순천향대학교 학술연구지원으로 수행되었음. ** 순천향대학교 유아교육과 교수(Professor, Soonchunhyang Univ., Email: hjkwon4875@sch.ac.kr)
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwon, Hye JIn photo

Kwon, Hye JIn
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE