지역아동센터 이용 아동의 일상생활 스트레스가 주의력 결핍과 사회적 위축을 매개로 학교적응에 미치는 영향open accessEffect of Daily Stress on School Adjustment among Children at Community Child Centers: Mediating Roles of Inattention and Social Withdrawal
- Other Titles
- Effect of Daily Stress on School Adjustment among Children at Community Child Centers: Mediating Roles of Inattention and Social Withdrawal
- Authors
- 이래혁
- Issue Date
- Mar-2024
- Publisher
- 대한스트레스학회
- Keywords
- Community child centers; Daily stress; Inattention; Social withdrawal; School adjustment; 지역아동센터 이용 아동; 일상생활 스트레스; 주의력 결핍; 사회적 위축; 학교적응
- Citation
- 스트레스 硏究, v.32, no.1, pp 1 - 8
- Pages
- 8
- Journal Title
- 스트레스 硏究
- Volume
- 32
- Number
- 1
- Start Page
- 1
- End Page
- 8
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/26184
- DOI
- 10.17547/kjsr.2024.32.1.1
- ISSN
- 1225-665X
2234-1668
- Abstract
- 본 연구는 지역이동센터 이용 아동의 일상생활 스트레스가 주의력 결핍과 사회적 위축을 매개로 학교적응에 미치는 영향을 검증하였다. 이를 위해 지역아동센터 아동패널과 일련의 회귀분석을 기반으로 검증을수행하였다. 분석 결과, 먼저 지역아동센터 이용 아동의 일상생활 스트레스는 학교적응에 통계적으로 유의한 부적 영향을 미치고 있었다. 둘째, 일상생활 스트레스가 주의력 결핍을 높여 학교적응을 낮추는 매개효과가 나타났다. 셋째, 일상생활 스트레스가 사회적 위축을 높여 학교적응을 낮추는 매개효과가 확인되었다. 넷째, 일상생활 스트레스는 주의력 결핍과 사회적 위축을 순차적으로 이중매개하여 학교적응에 영향을 미쳤다. 분석 결과를 토대로 지역아동센터 이용 아동의 학교적응을 돕기 위한 방안들을 논의하였다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Humanities and Social Sciences > Department of Social Welfare > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.