Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

예비유아교사의 자기주도학습능력 및 전공선택동기가 전공만족도에 미치는 영향The Effect of Pre-service Early Childhood Teachers’ Self-directed Learning Ability and Motivation of Major Choice on Major Satisfaction

Other Titles
The Effect of Pre-service Early Childhood Teachers’ Self-directed Learning Ability and Motivation of Major Choice on Major Satisfaction
Authors
권혜진
Issue Date
2020
Publisher
미래유아교육학회
Keywords
예비유아교사; 자기주도학습능력; 전공선택동기; 전공만족도; Pre-service Early Childhood Teachers; Self-directed Learning Ability; Motivation of Major Choice; Major Satisfaction
Citation
미래유아교육학회지, v.27, no.3, pp 183 - 198
Pages
16
Journal Title
미래유아교육학회지
Volume
27
Number
3
Start Page
183
End Page
198
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/3440
DOI
10.22155/JFECE.27.3.183.198
ISSN
1229-3083
2713-6310
Abstract
본 연구는 예비유아교사의 자기주도학습능력 및 전공선택동기가 전공만족도에 미치는 영향은 어떠한지 살펴보고자 수행되었다. 이를 위하여 A대학 예비유아교사 300명을 대상으로 설문지를 배부하여 총 210부의 자료를 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 기술통계 및 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 예비유아교사의 자기주도학습능력이 전공만족도에 영향을 미쳤으며 하위변인인 전공기대, 교과만족 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 예비유아교사의 전공선택동기가 전공만족도에 영향을 미쳤으며 하위변인인 전공기대, 교과만족 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 중심으로 예비유아교사의 자기주도학습능력, 전공만족도 증진 방안을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwon, Hye JIn photo

Kwon, Hye JIn
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE