Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지역아동센터 아동의 결핍이 정서문제를 통해 학교적응에 미치는 영향에서 서비스 도움 정도의 조절된 매개효과Moderated mediation effect of service usefulness in the influence of deprivation on school adjustment through emotional problems among children in community child centers

Other Titles
Moderated mediation effect of service usefulness in the influence of deprivation on school adjustment through emotional problems among children in community child centers
Authors
이래혁장혜림
Issue Date
2020
Publisher
한국아동복지학회
Keywords
지역아동센터; 결핍; 학교적응; 정서문제; 서비스 도움 정도; community child centers; deprivation; school adjustment; emotional problems; service usefulness
Citation
한국아동복지학, v.69, no.2, pp 31 - 60
Pages
30
Journal Title
한국아동복지학
Volume
69
Number
2
Start Page
31
End Page
60
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/3483
DOI
10.24300/jkscw.2020.6.69.2.31
ISSN
1226-2609
2714-1268
Abstract
본 연구는 지역아동센터 아동의 결핍이 학교적응에 미치는 직접적 영향및 정서문제를 통한 간접적 영향과 서비스 도움 정도에 의한 조절된 매개효과 분석을 목적으로 수행되었다. 이를 위해 본 연구는 지역아동센터 2기아동패널 자료와 PROCESS macro for SPSS 방법을 활용하여 분석을 수행하였다. 본 연구에서 밝혀낸 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 아동의 결핍은 학교적응에 부적으로 유의미한 영향을 미치고 있었다. 둘째, 학교적응에 대한 위험요인으로 정서문제의 매개효과를 분석한 결과, 결핍은정서문제를 통해 학교적응에 영향을 미침을 확인하였다. 셋째, 지역아동센터의 직접적 서비스가 학교적응에 대한 보호요인의 역할을 하는지 살펴본결과, 결핍이 학교적응에 미치는 직접적 영향과 정서문제를 매개로 하는 간접적 영향 모두 서비스 도움 정도에 의해 조절되는 것으로 나타났다. 끝으로 지역아동센터 아동의 학교적응을 향상 시킬 수 있는 다양한 개입 방안을 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Social Welfare > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Rae Hyuck photo

Lee, Rae Hyuck
College of Humanities and Social Sciences (Department of Social Welfare)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE