Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사례기반학습을 통한 유아교사의 놀이 개입유형 변화경험 탐색Exploring of Changes in Play Intervention Types of Early Childhood Teachers through Case-based Learning

Other Titles
Exploring of Changes in Play Intervention Types of Early Childhood Teachers through Case-based Learning
Authors
장은정유영의
Issue Date
2020
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
case-based learning; case; play intervention types; early childhood teacher; 사례기반학습; 사례; 놀이 개입유형; 유아교사
Citation
학습자중심교과교육연구, v.20, no.5, pp 1163 - 1191
Pages
29
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
20
Number
5
Start Page
1163
End Page
1191
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/3623
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.5.1163
ISSN
1598-2106
2671-776X
Abstract
본 연구는 사례기반학습을 통한 유아교사의 놀이 개입유형의 변화를 알아보는 것이다. 이를 위하여 B어린이집 만 4세반 담임교사 2명을 연구 참여자로 선정하였으며, 2018년 11월부터 2019년 11월까지 사례기반학습 설계, 예비연구, 연구 참여교사 선정 및 현장 방문, 사례기반학습 실행의 4단계로 연구를 진행하였다. 연구 참여교사의 놀이 개입유형의 변화를 알아보고자 교사들이 담당하고 있는 하늘 1, 2반의 자유놀이시간을 연구자가 비참여 관찰하였고, 참여관찰, 면담, 토의노트 및 저널, 사례기반학습 토의과정을 토대로 자료를 수집하여 분석하였다. 그 결과 사례기반학습을 통한 유아교사의 놀이 개입유형 변화는 놀이를 민감하게 관찰하고 반응하는 방관자 개입유형으로 변화하기, 놀이 환경을 풍부하게 제공해주는 무대관리자 개입유형으로 변화하기, 유아의 의견을 수용하며 놀이를 공동구성하는 공동놀이자 개입유형으로 변화하기, 유아주도의 놀이가 지속될 수 있도록 놀이를 안내하는 놀이지도자 개입유형으로 변화하기, 지시보다는 효율적으로 놀이를 제안하는 감독 및 방향전환자 개입유형으로 변화하기가 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Y00, Yung eui photo

Y00, Yung eui
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE