Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사의 공감능력과 정서조절능력이 유아문제행동지도 전략에 미치는 영향The Effects of Childcare Teachers’ Empathy Ability and Emotion Regulation Ability on Early Childhood Problem Behavior Teaching Strategies

Other Titles
The Effects of Childcare Teachers’ Empathy Ability and Emotion Regulation Ability on Early Childhood Problem Behavior Teaching Strategies
Authors
최미선권혜진
Issue Date
2020
Publisher
영재교육연구소
Keywords
유아교사; 공감능력; 정서조절능력; 유아문제행동; 지도전략; Childcare teacher; empathy ability; emotion regulation ability; early childhood problem behavior; teaching strategy
Citation
Global Creative Leader, v.10, no.1, pp 67 - 85
Pages
19
Journal Title
Global Creative Leader
Volume
10
Number
1
Start Page
67
End Page
85
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/3624
DOI
10.34226/gcl.2020.10.1.67
ISSN
2234-7534
Abstract
본 연구는 보육교사의 공감능력, 정서조절능력, 유아문제행동지도전략 간의 관계와 보육교사의 공감능력과 정서조절능력이 유아문제행동지도전략에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 C지역 어린이집 보육교사 300명을 대상으로 질문조사를 실시하여 총 252부의 질문지가 최종분석에 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 18.0을 활용하여 상관분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 공감능력과 정서조절능력, 유아 문제행동지도전략의 상관관계를 살펴본 결과, 보육교사의 공감능력과 유아 문제행동지도전략 간에는 유의미한 정적 상관을 보였다. 둘째, 보육교사의 공감능력, 정서조절능력이 유아 문제행동지도전략에 미치는 영향을 살펴본 결과 보육교사의 인지적 공감과 정서조절능력이 유아문제행동지도에서의 긍정적 예방 및 반응 전략에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 유아문제행동지도 전략과 보육교사의 공감능력, 정서조절능력을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwon, Hye JIn photo

Kwon, Hye JIn
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE