Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

해외 거주 한국인 어머니들이 인식한 국제학교 유치원의 교육적 특성과 가치: 러시아의 A국제학교 유치원을 중심으로Educational Characteristics and Values of an International School Kindergarten of South Korean Mothers Living Abroad: Y International Kindergarten in Russia

Other Titles
Educational Characteristics and Values of an International School Kindergarten of South Korean Mothers Living Abroad: Y International Kindergarten in Russia
Authors
차영숙곽정인유희정
Issue Date
2019
Publisher
한국영유아보육학회
Keywords
유아기; 어머니; 국제학교 유치원; 교육적 특성과 가치; Early Childhood; Mother; International School Kindergarten; Educational Characteristics and Values
Citation
한국영유아보육학, no.119, pp.101 - 128
Journal Title
한국영유아보육학
Number
119
Start Page
101
End Page
128
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/4932
DOI
10.37918/kce.2019.11.119.101
ISSN
1226-6795
Abstract
본 연구는 러시아에서 A국제학교 유치원에 다니는 유아들의 삶을 직․간접적으로 함께한 어머니의 인식을 구체적이고 심층적으로 살펴봄으로써 국제학교 유치원의 교육적 특성과 가치를 발견하고자 하는 것에 목적이 있다. 자료수집은 러시아의 A국제학교 유치원에 유아기 자녀를 보낸 경험이 있는 한국인 어머니 9명을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 연구결과, 어머니들이 인식한 A국제학교 유치원의 교육적 특성은 부모참여의 당연성, 실제적 경험교육 지향, 능동적 주체로서의 유아, 다름과 차이의 존중으로 나타났다. 또한 어머니들이 인식한 A국제학교 유치원의 교육적 가치는 세계에 대한 예의 ‘배려’, 공존을 위한 ‘다양성’, 가능성으로 이끄는 힘 ‘주도성’, 공동체 유지의 기본 ‘책임감’으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 국제학교 유치원 교육을 이해하고 국제학교 유치원 교육에 대한 기초 연구를 제공하고자 한다. 또한 교육의 공급자인 교사, 유치원, 정부가 교육의 수요자인 어머니의 시각을 깊이 있게 이해하여 보다 질 높은 교육을 제공할 수 있으리라 기대한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwak, Jung in photo

Kwak, Jung in
Graduate School of Education (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE